דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / מדמויות חג הפורים: מרדכי

מדמויות חג הפורים: מרדכי

שאלה: מיהו מרדכי מגיבורי חג פורים?

תשובתי: מרדכי הוא אישיות מסתורית, לא אלמונית אבל דמות בולטת. הוא לגמרי בלתי נראה, כי אינו נוהג להתבלט. המן הוא היחיד שאותו הוא מעצבן, כי הוא מבין שאם ליהודים יש מנהיג בשיעור קומה כזה, אז לא פשוט לשלוט בו, לשעבדו ולהשמידו.

שאלה: מה המן רואה במרדכי, הרי מרדכי יושב בשקט ליד השער?

תשובתי: מרדכי אמנם יושב בשקט ליד השער, אך הוא רגוע רק לעת עתה. ברגע שהמן יפתח בפעולות רציניות, מיד יתגלו כוחו של מרדכי ואופיו העקשן והתקיף, ולהמן לא יהיה טוב. מאחר ומרדכי לא יושב בשער העיר אלא ליד שער המלך, הוא מפריע להמן, כי כדי לגשת למלך עליו לעקוף את מרדכי בצורה כלשהי. מרדכי בפני עצמו, מגלם את הכוח הפוטנציאלי שקיים בעם היהודי, שמאפשר לו להתאחד ולהתעלות מעל לאגו. כוח זה עדיין חי ומתקיים בנו, ויכול למשוך מבחוץ כוחות חיוביים נוספים שקיימים בבריאה, בטבע. לכן, מרדכי מסוכן להמן, ובהכרח הוא חייב לשעבד אליו את מרדכי ולכן הוא ממציא לו תחבולות שונות, כמו במקרה שבו הוא פונה למלך אחשוורוש ועוד.

בין שתי הדמויות קיים ניגוד ברור מאוד. המן מייצג את הגישה של האגו שלפיה האדם מציית לאגו והוא נוצר כדי למלא אותו, להגביה אותו, להרוויח בזכותו ולהניע את הקידמה. כלומר, זוהי גישה קפיטליסטית בריאה לחיים. ואילו מרדכי מייצג את הגישה שלפיה האגו ניתן לנו, רק כדי להתעלות ולעבוד מעליו, כי דווקא על ידי התעלות מעל לאגו, אפשר לגלות את העולם העליון, את המדרגה הבאה, את הממד הבא, שבו האנושות חייבת להתקיים. לפיכך, בין המן ומרדכי קיימים ניגודים אידיאולוגים רציניים מאוד. בסופו של דבר מתגלה, שלמרות שהמן צודק, שהאגו הוא הכוח שמניע אותנו קדימה, דווקא תכונת מרדכי היא שמהווה את הכוח המתקן ומעלה אותנו עד לדרגת הבורא, שמציל ומוביל את האנושות כולה למטרת הבריאה.

למרות שמגילת אסתר מספרת על מה שהתרחש בבבל העתיקה לפני כאלפיים וחמש מאות שנה, היא אקטואלית לזמנינו יותר מתמיד, מפני שהיום אנחנו נמצאים בדיוק באותו מצב. ההבדל הוא בכך שכבר יצאנו מהגלות, מהמצב הנורא של החושך, ועכשיו עלינו למשוך ולהוביל אחרינו את כל האנושות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 14.3.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest