דף הבית / כלכלה / כסף / מדינה כלל עולמית

מדינה כלל עולמית

דעתו של מָרְטִין ווֹלְף, פרשן כלכלי בכיר של The Financial Times, חבר במכון אוקספורד לפוליטיקה עולמית: המכשול העיקרי לשׂגשׂוג אחיד בעולם, הוא הימצאותן של מדינות ריבוניות. הבעיות שבהן אנחנו נתקלים היום, הן לא אלה שיוצרות את הטעות של מדינות נפרדות, אלא עצם קיומן.

אי השוויון בין בני האדם התחזק עקב חוסר אחידות בהתפתחות של חברות שונות. הפער בין רמת החיים במדינות העשירות ביותר והמדינות העניות ביותר ימשיך לגדול.

תוצאות ההתפתחות הכל כך שונות, מוסברות על ידי פעולות של כוחות היסטוריים שמגבירים את חוסר האחידות של ההתפתחות. במדינות העשירות כל התקנים ומדדי החיים עולים, בשעה שמדינות "לא מוצלחות" נקלעות למעגל קסמים שלילי: רמת החיים הנמוכה מגבילה את מתן ההטבות חברתיות לתושבים, שתורמות לצמיחה כלכלית.

תארו לעצמכם, שלפי המדגם של ארה"ב נוצרת פדרציה כלל עולמית עם הצבעה שווה לכולם. במדינה כלל עולמית מדומה שכזאת, לאזורים עניים יכוונו משאבים גדולים למימון תשתיות, חינוך, בריאות ומערכת אכיפת החוק.

מאיחוד המאמצים של המדינות למען אספקת ההטבות החברתיות בקנה מידה גלובאלי מרוויחים כולם, אך מדינות אחדות מעוניינות להעביר את ההוצאות הכרוכות בכך אל כתפי אחרים.

ידיעות קודמות בנושא:
כדור הארץ נמצא על הסף
עולם גלובלי אינו מתחלק לחלקים
מדינות וגלובליזציה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest