מדד האושר

דעה: המדד של רמת התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) יותר ויותר נתון לביקורת. לפי הערכת המומחים, זהו מדד לא טוב למצב הרווחה של החברה. לפי התמ"ג לא ניתן להעריך את הזרימה הבינלאומית של ההכנסות, ייצור השירותים על ידי משקי בית, ההרס של הסביבה הטבעית הסובבת אותנו, האיכות של היחסים החברתיים, הביטחון הכלכלי והאישי, הבריאות ותוחלת החיים.

התמ"ג גדל כאשר העלייה בפשיעה, זיהום הסביבה, האסונות והאיום על בריאות האוכלוסייה גוררים אחריהם הוצאות על פעולות הגנתיות או שיקומיות. הכלכלנים מציעים במקום התמ"ג את "מדד האושר". האו"ם קיבל החלטה, שלפיה האושר עשוי להיות "מדד להתפתחותה של מדינה".

למרות העניין הציבורי הנרחב למדד האושר, המדד הזה נשאר סובייקטיבי לחלוטין. מנקודת מבטו של כל אדם, מצב של אושר נחשב להישג הגבוה ביותר, שכולל בתוכו את כל שאר הרכישות הרצויות: שׂכל, עושר, בריאות, כבוד, אהבה, שלווה, ילדים, שמחה, וכולי.

בִסְמָרְק אמר על האושר את הדברים הבאים: "על מנת להיות מאושר, על האדם להיות בריא, עשיר וטיפש. ללא התכונה האחרונה, לשתי התכונות האחרות אין כל חשיבות.

תגובתי: שיטת ההתפתחות האינטגרלית יוצרת באדם הרגשת אושר מחוץ לעצמו, אושר קולקטיבי, ולכן התכונה ההכרחית לאושר, להיות טיפש, כבר אינה הכרחית!

ידיעות קודמות בנושא:
החיבור כהצלה
התמ"ג הוא מדד כוזב בשביל המפקחים
מה באמת עושה אותנו מאושרים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest