דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מ"בראשית" עד "ישראל"

מ"בראשית" עד "ישראל"

כל חלק בתורה (חומש) מסמל בפני עצמו מדרגה חדשה לחלוטין בהתפתחותו של האדם או קבוצת בני אדם, שרוצים ליישם בתוכם את התנאים של התורה כדי שהיא תעלה אותם עד לדרגת הבורא.

התורה היא כמו מנוף רוחני, מעלה את התכונות שלנו עד לדרגה חדשה. ואלה שנכנסים לתוכה וסוגרים את כל הדלתות, מוכנים לעבוד על עצמם בניגוד לאגו. בעבודה הזאת הם עוברים חמש בחינות אגואיסטיות, שהן יותר ויותר גדולות לפי הלהט והעביות שלהן, כי האגו הוא הרי מאוד ערמומי.

לכן בזמן הלימוד של כל אחד מחמשת חומשי התורה האגו גדל, לא רק כמותית אלא גם איכותית. זהו תהליך מאוד לא קל ולא פשוט. אבל בו זמנית האדם הופך ליותר חכם, מתחיל להבין את הטבע האגואיסטי שלו. יתרה מזה, הוא חודר לתוך הקשרים בין חלקי הטבע, בדיוק כפי שאם הוא נכנס לאיזה ארגון, אז נגלה לו באיזה אופן אנשים מקושרים זה עם זה, איזו מדיניות ישנה שם, אילו קשרים וסבכים של קשרים הדדיים קיימים בין המחלקות וכולי.

ואילו בעבודה הרוחנית הוא מברר את טבע האדם, את טבע הנשמה. לכן ההתקדמות שלו בדרגה יותר גבוהה, זו חדירה עוד יותר גדולה בקשר הדדי פרטי וכללי של כל חלקי הנשמה, של כל הבריאה.

בהתחלה (בראשית) הוא תופס את הבריאה הכללית בצורה פשוטה, כמו ילד קטן. אחר כך הוא מתפצל, עובר דרוג, מופרד לחלקים כך שדרך קשרים וחלוקתם האדם חודר עמוק יותר לתוך המערכת הזאת. מתגלים בה גושים חדשים, קשרים הדדיים חדשים, חוקים פרטיים וכולי. כך הוא לומד וחוקר אותה: מ"בראשית" ועד הסוף.

יוצא, שבמעבר מחומש לחומש הוא גדל, וכבר אפשר לספר לו על חוקי הבריאה, לתבוע ממנו לקיימם. בתוך האדם חי רצון אגואיסטי לגלות את הבורא, שמופיע בניגוד לאיחוד עם אחרים. צריכה לעבוד בתוכו הנוסחה: אני מתחבר ומתאחד עם אחרים כדי לגלות בקשר בינינו את הבורא, מפני שבזה מסתכמת האפשרות שלי למלא אותו בשמחה, בדיוק כפי שהוא רוצה למלא אותי. במצב הזה אני מתאחד איתו.

כשאנחנו מתחילים להתייחס בצורה נכונה למצבנו, מופיעים בנו כל מיני כוחות של עזרה ותמיכה וכוחות של התנגדות. הם מתגלים בהדרגה: תחילה בדרגה אפס של רצונות, אחר כך בדרגות א', ב', ג, ד', סך הכול חמש דרגות. וזה נקרא "חמישה חומשי תורה". בשלבים אלו אנחנו עוברים מהמילה הראשונה "בראשית" ועד המילה האחרונה "ישראל".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 17.12.2014

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest