דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מאמר "הגלות והגאולה" – תקציר

מאמר "הגלות והגאולה" – תקציר

thumbs_bs_100_wp.jpg"בגויים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגליך" (דברים כ"ח, סה).
"והעולה על רוחכם היו לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגויים כמשפחות הארצות" (יחזקאל כ' ל"ב).

ההיסטוריה מראה, כי למרות שעם ישראל התפזר בין הגויים, הוא לא נעלם.

כל עוד עם ישראל לא מבצע את תפקידו בגילוי הבורא לעולם, ממשיכות לנחות עליו צרות, בשיעור כזה – עד שנתבונן בהם שאינם מקרים, אלא השגחה נאמנה היעודה עלינו בתורה הקדושה.

מבחינת דרך תורה שבהשגחה, הגיעה אלינו התפתחות מהירה לאין ערך יותר על גויי הארצות, כיון שיש עלינו חיוב לגלות את הבורא לכל העמים דרך חכמת הקבלה.

בעבר, בפעם הראשונה, שעם ישראל רצה למלא את רצונו הגשמי האגואיסטי, כשאר הגויים, הוביל הדבר לחורבן בית ראשון. כיון שהתורה אסרה זאת, על כן הכחישו את התורה והנבואה וקבלו נימוסי השכנים, כדי שיוכלו להנות מהחיים, ככל שדרש מהם האגואיזם.

וכיון שעשו כך, התפוררו כוחות האומה:

  • מקצתם הלכו אחרי המלכים והקצינים האגואיסטיים,
  • ומקצתם הלכו אחרי הנביאים – מקובלים, השואפים לדביקות בבורא.

והפירוד הזה נמשך עד החורבן. ובבית שני הובלט הדבר ביותר, עד שהאגואיסטים הביאו את מלכות רומא והשליטות על ישראל, וגרמו לחורבן ולגלות הבאה של עם ישראל.

הבחן בין אידיאל חילוני לאידיאל דתי

אידיאל חילוני – מילוי הרצונות האגואיסטיים. מקורו יוצא מהאנושיות, על כן אינו יכול לרומם עצמו ממעל לאנושיות. הבסיס של אידיאל חילוני הוא השוויה – והמחיר של התפארת מן האדם ומעשהו כדי להתפאר בעיני הבריות (בהווה או בעתיד).

אידיאה דתית – השגת תכונת הבורא, החובה להתרומם מעל התכונות האנושיות. מקורה בבורא, ולכן יכולה לרומם עצמה ממעל לכל האנושיות. הבסיס שלה הוא התפארת בעיני ה'.

אך בסיבת פורקי עול התורה, ובשאיפתם לתת חופש לזממם האגואיסטי, איבדו את המטרה של החיים, דהיינו השתוות הצורה עם הבורא, ואת המטרה הנשגבה, החליפו על מטרות אגואיסטיות ובכך השתוו לאומות האחרות, שביניהן חיו. וכך הביאו על עצמם את שנאת העמים ואת השגחתו התקיפה של הבורא, עד לכדי היעלמות והשמדה של חלקים מעם ישראל.

התאום והאחדות בין התורה והגורל העיור והתפתחות חשבון אנושי

ומתוך הניסיון ההיסטורי, חכמת הקבלה מציעה לבית ישראל, שיעשו חשבון, מכל אלו הרפתקאות, ששינו ושילשו עלינו, ופה בארצנו – להתחיל לחיות לפי החוק הרוחני, ולא האגואיסטי. אם לא יקבל עם ישראל עצה זו, לא יוכל לעמוד על רגליו, ורק ימשיך להרוס את עצמו.

קיים רק פתרון אחד: שכל עם ישראל יעזוב את כל המטרות הגשמיות, בתור מטרות עיקריות, וייקח את גילוי הבורא כמטרה היחידה לקיומו. רק בדרך זו תהפוך ההשגחה העליונה להיות מטיבה עם כל אחד מהעם, עם כל העם, ודרכו – עם כל העולם.
כל עוד שלא נגביה את מטרתנו מתוך חיים הגשמיים, לא תהיה לנו תקומה גשמית, כי אנו בני האידיאה.

לקריאת המאמר המלא הגלות והגאולה מאת בעל הסולם.

לצפייה בשיעורים על מאמר הגלות והגאולה: 1. 26.2.08, 2. 4.3.08

One comment

  1.  הרב לייטמן היקר לכל הכלי העולמי ובקרוב מאד לאדם הראשון שיתגלה .יש לי רב , יש לי קבוצה , תודה לבורא ששם  ידי במקום הגכון .     זה כל כך נכון שבבלוג שלך יש מאמרים מהמקורות זה גורם להשתוקקות גדולה ולי להדבק , להצמד בכל כוחי [באותה נקודה  ששם הבחירה החופשית ]  בחוכמה היחידה חכמת הקבלה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest