לתפוס את הנחש

נדרשת מאיתנו עבודה רבה כדי שנוכל לגלות את הרע שלנו. זה נקרא "לרדת למצרים". לשם כך, צריך להיכנס לקבוצה ולהתחיל לעבוד שם, ואז, במקום חיבור, נגלה דחייה. וההישג הגדול ביותר הוא שנגיע בסופה של הדחייה הזאת להר סיני (הר השנאה). ואז באמת נצעק "הצילו!" ונזכה לקבל את שיטת התיקון, את התורה.

גילוי הרע הוא משימה מאוד לא פשוטה. הדבר דורש יגיעה רבה. ורק לאחר מכן, כשתגלה את הרע שלך, כמו שנאמר: "בראתי יצר רע", אז גם תגלה: "ובראתי לו תורה תבלין".

העיקר זה לגלות שהאגו שלך הוא עד כדי כך רע, שאתה מוכן לברוח ממנו ואינך מסוגל יותר לסבול אותו. לפעמים הוא מתגלה לך ולפעמים לא, בדומה לנחש, שלפעמים יוצא מהמאורה שלו ולפעמים חוזר להתחבא שם. קשה מאוד לתפוס אותו!

וזה יכול להימשך כך עד סוף החיים! האדם כל הזמן יסתובב במקום אחד, פעם הוא ירגיש שהאגו גורם לו איזושהי אי-נעימות, ופעם הוא שוב יירגע, ולא יוכל לעשות איתו שום דבר.

כל עיקר העבודה מסתכם בשלב הראשון, בגילוי היצר הרע שלך, עד כדי כך שכבר לא תוכל להישאר בו ותרצה לברוח ממנו.

אך האדם יודע שלו עצמו אין את הכלים להיאבק עם עצמו, והוא אף פעם לא יוכל לתפוס את הנחש שלו. ובינתיים גם אין לו אפשרות לפנות לבורא. הבורא אומר: "בוא אל פרעה", והאדם הולך יחד איתו, כמו ילד קטן, רק כדי לערוך היכרות עם המפלצת האגואיסטית הזאת.

כך אנחנו מתקדמים. ולשם כך דרושה עבודה גדולה, יגיעה גדולה, לחץ גדול, כדי להיכנס לקבוצה עד כדי כך שהוא ירגיש דחייה ממנה.

וזאת לא אותה הדחייה ההתחלתית מהאופי של החברים, או שהוא לא כל כך רוצה להתחבר עם האחרים, אלא הוא באמת רוצה ומשתדל בכל כוחו להתחבר. ואז הוא מגלה מידה כזאת של דחייה, שמחייבת אותו לצעוק: "הצילו!".

הוא מבין שהוא חייב להשיג חיבור עם הקבוצה ורואה שהאגו אף פעם לא יאפשר לו לעשות את זה. ואז מופיעה אצלו הצעקה האמיתית, שעליה נאמר: "ויזעקו בני ישראל מן העבודה".

אלה שמשיגים את גילוי הרע שלהם ויכולים להיקרא "רשעים", כמו כל אותם הרשעים שעליהם מספרת התורה, הם אנשים גדולים.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 31.07.2011
ידיעות קודמות בנושא:
400 שנה תחת הר של שנאה
הכול מתחיל מיציאת מצרים
האהבה שמנצחת את הר השנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest