דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לראות את העולם דרך הרצונות

לראות את העולם דרך הרצונות

כשאנחנו מגיעים לחכמת הקבלה דרך כל מיני מקרים שעוברים עלינו בחיים, אנחנו חושבים שיש לעולם הרוחני צורה חיצונית, בדומה לעולם הזה, שיש בו כל מיני אובייקטים שתופסים נפח כלשהו בחלל, שיש שם תנועה וזמן.

כך האדם מתאר לעצמו את תמונת העולם הרוחני, בהתבסס על ההתרשמויות מהעולם שלנו, שאותו הוא התרגל לראות, כלומר להרגיש. הוא חושב שבצורה כזאת הוא יכול להרגיש גם את העולם הרוחני.

בחלק של חכמת הקבלה שנקרא "תפיסת המציאות" אנחנו לומדים שכל תמונת המציאות מתגלה בתוך הרצון שלנו. שכל הדמויות שלנו, כל הרגשת התנועה, המרחב, הזמן והנפח – כל אלה הן ההבחנות של הרצון.

רצון מסוג אחד נותן לנו את תחושת הזמן, רצון מסוג אחר נותן את הרגשת השינויים, רצונות מסוג שלישי נותנים את הרגשת הנפח, וכן הלאה. צבעים, צלילים, גובה, רוחב – כל אלה הם סוגים שונים של רצונות (וקטורים) שמשתלבים ומציירים לנו את העולם, גם העולם שלנו וגם העולם הרוחני.

כל ההבדל הוא שבעולם שלנו אנחנו מדמיינים לעצמנו שאנחנו נמצאים בין דמויות שכביכול באמת קיימות מחוץ לנו, ואילו בעולם הרוחני אנחנו מרגישים ומבינים שהכוחות הפנימיים שלנו הם אלה שמציירים בתוכנו את המציאות.

אנחנו מרגישים ומבינים את זה לפי מידת השליטה שלנו על הכוחות/הרצונות האלה. אם אינני שולט על הכוחות של הרצון הפרטי שלי, אז כל הכוחות הללו נראים לי חיצוניים, כאילו הם אינם בשליטתי. אבל אם אני מתחיל לשלוט עליהם, בעזרת צמצום ומסכים, כתוצאה מהרצונות לשלוט עליהם אני מגלה אותם ככוחות פנימיים שכפופים אליי.

כך אנחנו מתחילים לתפוס את תמונת העולם בצורה אמיתית יותר, עד כדי כך שאפילו העולם הזה, שאותו התרגלנו לראות כחיצוני – גם הוא מורגש יותר ויותר כעולם פנימי שנמצא בתוכנו.

ואז אנחנו מבינים איך מחברי ספר הזוהר התבוננו על המציאות, איך הם הרגישו את המציאות ואיך הם מעבירים אותה לנו, כשהם מתארים אותה במילים של העולם הזה, או במושגים קבליים, או בשפת המדרש, או בצורה של מוסר.

אבל למעשה הם מתכוונים רק לכוחות והרצונות הפנימיים שבאדם, שלתוכם האור מביא את כל צורות ההתרשמות. מדובר רק על: איך הרצונות מתרשמים מהאור.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 05.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מעולם של צללים לעולם של אור
מאחורי מילות הזוהר…
עולם הרצונות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest