דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / לפי מדע, ולא לפי הבנות

לפי מדע, ולא לפי הבנות

laitman_2011-04-01_9990_w-70.jpg

שאלה: האם ניתן לרכוש נשמה, לגלות את העולם הרוחני ואת הבורא ללא חכמת הקבלה?

תשובתי: האדם מתחיל לחקור את הטבע ומגלה בו חוק מסוים, כלומר קשר מסוים בין התופעות. לדוגמה, אני זורק על הרצפה חפץ כלשהו, אני מחשב באיזו תאוצה הוא נופל, וגוזר מזה חוק. יחד עם זאת האחרים לא חוקרים תופעות טבעיות, אלא מקבלים ידיעות בצורתן המוכנה.

יש בני אדם שמגלים חוקי טבע ויש בני אדם שלומדים ובאופן כזה מבצעים גילוי, אישי, אינדיבידואלי.

תופעות שמתגלות על ידי מדענים, היו קיימות בטבע גם קודם. תפוחים לא נפלו על ראשים עוד לפני שניוטון גילה את חוק המשיכה? באופן כזה, אין שום דבר חדש, אנחנו מגלים את מה שכבר קיים, מתרחש. אמנם ישנם חלוצים שמגלים ראשונים, וישנם כאלה שלומדים מהם ומשתדלים להשתמש בצורה נכונה בידיעות שקיבלו.

כך זה מתרחש גם בחכמת הקבלה, עם פיזיקה של עולם רחב יותר, שאינה מורגשת בחושים שלנו. עבורה אנחנו צריכים לפתח חוש נוסף, שנקרא "תכונת השפעה", שבו יתגלו תופעות רוחניות: ספירות, עולמות, פרצופים. אך אנחנו עדיין עובדים כמו מדענים.

נאמר: "ממעשיך הכרנוך". מכאן מובן, שהכל נובע מתוך מעשה, מתוך חקירה. "אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות". "אמונה", זהו כוח ההשפעה, שאותו אתה רוכש. אתה לא סוגר עיניים כדי לקבל בצורה עיוורת דעה זרה כעובדה, אין דבר כזה באף מדע, ואין גם בחכמת הקבלה. להיפך, נאמר: "דע את ה' אלוקיך ועבדהו". ביסודו של הכל נמצא ידע, בדיקה, גילוי.

לכן, ישנם בני אדם שכאשר כבר מימשו את הגילוי הזה, ראו חוקיות מסוימת ומעבירים לך את הידע על החוקים האלה, על שיטת המחקר, כדי להקל עליך את הדרך. מפני שאותם החוקים פועלים על כולם, אנחנו נמצאים באותו עולם אחד.

לכן לא צריך להסתכל על חכמת הקבלה, כעל חיה לא מזוהה. היא השורש לכל המדעים של העולם שלנו, מפני שהיא מגלה לנו את השורשים של הבריאה, וצריך להתייחס אליה כאל מדע.

לחכמת הקבלה אין כל קשר לדת. בזה שנפלנו ממדרגת אהבת הזולת לאהבה עצמית ולשׂנאה הדדית, אנחנו איבדנו אותה והפסקנו להרגיש את העולם הרוחני העליון, ואז נולדה הדת.באופן כזה, "דת", זו חכמת הקבלה, שנשארה בגלות, בניתוק מהבורא, בניתוק מהעולם העליון, בניתוק מנושׂא הלימוד והמחקר.

מחוץ להרגשה ריאלית, ללא ידע והבנה, הפרוש של פעולות רוחניות ויחסים הדדיים עם המציאות האמיתית, עם הכוח העליון, הפך ליהדות. והיא קיימת בפרק הזמן שמחורבן בית המקדש ועד לגאולה, שלאחריה אנחנו שוב חוזרים לחכמת הקבלה. ולכן נאמר: "וכולם ידעו אותי, מקטנם ועד גדלם".

כמובן, לא צריך לזלזל בשום דבר. אנחנו מתקדמים בעזרת האמצעים הקיימים, אך לכל אחד מהם יש צורת שימוש משלו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, 27.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מהותה של חכמת הקבלה
קודם כל, תיקון הנשמה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest