לעשות שיעורי בית ביחד

בעל הסולם, עיתון "האומה": "מתוך השתקפות החיים אנו רואים, שהתהליך של אומה דומה לגמרי להתהליך של אדם יחיד, ותפקיד כל יחיד בהאומה שוה לתפקידם של האברים בגוף היחיד. וכמו שגוף כל אדם יחיד, מחויב שימצא בתוכו הרמוניא מליאה בין אבריו: העינים רואות, והמוח נעזר על ידיהן לחשוב וליעץ, אשר אז הידים עובדות או לוחמות, והרגלים הולכות, וכדומה, שכל אחד על משמרתו עומד ומחכה לתפקידו – כן האברים המהוים את גוף האומה: היועצים, המעבידים, העובדים, המובילים וכדומה, צריכים לפעול ביניהם מתוך הרמוניא מליאה. וזה הכרחי לחיים הנורמליים של האומה ולקיום בטוח. וכמו שהמיתה הטבעית של היחיד היא תוצאה של חסרון הרמוניא מבין אבריו, כן האומה, השקיעה הטבעית שלה היא תוצאה מאיזה הפרעה שנתהווה בין האברים שלה, כמו שהעידו קדמונינו, "לא חרבה ירושלים, אלא מפני שנאת חנם שהיתה, באותה הדור".

ברור לנו שהגוף שלנו יכול להתקיים בצורה נכונה, טובה ובריאה, רק אם כל החלקים שלו נמצאים בקשר הדוק ביניהם. כל חלק יודע איך הוא צריך לפעול כלפי כל הגוף, והוא מפריש לכל הגוף את כל העבודה שלו והחומרים שלו. הוא נותן ומקבל – וכל זה בהרמוניה מלאה, בתיאום מלא.

זה ברור לכל אחד. רק לא ברור לנו שהחוק הזה קיים בכל המציאות, בכל היקום. יש אמנם מדי פעם התפרצויות ופיצוצים במקומות שונים של הגוף, אך בסופו של דבר זה יוצר מערכת חיים אחת גדולה. לכן יכול להיות שגם בכל היקום הכול מתרחש מתוך הרמוניה כללית, רק שלא מובן לנו שזה כך!

וגם בחברה האנושית כנראה שזה צריך להיות כך. ככל שאנחנו מתקדמים, אנחנו מתחילים לגלות בהדרגה שיש כאן תהליך מסוים שמביא אותנו ליתר קשר ויתר תלות זה בזה. והשאלה היא, מה בכל התלות והחיבור בינינו שהולך ומתגלה יותר ויותר – מה כאן תלוי בנו, מהו החלק שלנו, ומהו החלק של הטבע.

מצד הטבע מתגלה בינינו יותר ויותר תלות הדדית, ומצידנו עלינו לתת מענה כלפי התלות הזאת. זאת אומרת, להתחבר נכון לצורה הזאת, ולהיות בה. זה דומה לצורה שבה אנחנו גדלים בחיים שלנו, בעולם שלנו. החיים בעולם שלנו מציבים בפנינו כל מיני תרגילים, לחצים, מקומות לשינוי, ואנחנו חייבים להשתנות, לבצע את התרגילים הללו ולהיות מותאמים לעולם.

אותו הדבר קורה גם בימינו. זאת אומרת, אין לנו ברירה אלא להבין שכנראה הטבע מציג בפנינו איזושהי צורה חדשה שאנחנו לא כל כך מזהים אותה. לכן עלינו להחליט כיצד לקבל אותה, ולבצע נכון את התרגיל הנוכחי.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 17.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
על סף הנצחיות
הערבות היא המפתח לעולם החדש
ערבות כתנאי לחיים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest