דף הבית / חינוך, ילדים / לעולם של הרמוניה פנימית

לעולם של הרמוניה פנימית

שאלה: מחקרים מהפסיכולוגיה החברתית אומרים, שקיים קשר בין כמות המידע שמגיעה לשדה הראייה של האדם לבין שיטת עיבוד המידע הזה. אדם, כדי לתחום את עצמו מהמידע האישי, מתחיל לחשוב בעזרת קלישאות. הוא הופך להיות בעל חשיבה סטנדרטית.

תשובתי: אני חושב שזה פשוט אי סדר.

העולם נמצא באי סדר כללי. המדע על הטבע, שאותו חילקנו בצורה מלאכותית לכמות גדולה של מדעים, הופיע מול האדם בצורה לא מערכתית מוחלטת. לאדם אין גישה מערכתית, הוא לא רואה את העולם הזה כשלם אחד ויחיד.

החוסר ב"קו אמצעי", בכיוון נכון של המבט על העולם, הופך אותו למבולבל לחלוטין. הוא מעמיד את האדם בפני כמות עצומה של מידע, ואיך אפשר לאסוף אותו בתוכו, לברר, לחלק, לשמור, ואחר כך לתפוס כל מיני הודעות בצורה נכונה ונוחה, את זה לא לימדו אותו והוא לא יכול להגיע לכך בכוחות עצמו.

הצורך הטבעי למערכתיות קיים רק לאנשים בודדים. הם בכל זאת נאלצים ליצור לעצמם שדה מידע פנימי, רציני ונכון, איפה שהם פורסים את המידע, מנסים לחברו יחד, לראות בו איזו כללות, בכך שנובעים מתוך מקור חיצוני משותף, שיש לו רק מטרה אחת, רק קשר של סיבה ומסובב אחד, וכדומה.

וכשהאדם מבין את מהותו, ממה הוא נוצר, מבין שהכול מתבסס רק על הרצון שלו, וליד הרצון קיים השכל שמשרת את הרצון הזה, כשהוא משיג את המערכת הזאת, שבאופן עקרוני אף אחד לא מכיר, אבל המדע האינטגרלי מאפשר לראות אותו במבט כללי ולארגן מחדש בצורה פנימית את האדם, אז בכל הרבגוניות של המידע, ההרגשות, המחשבות, הזרמים, הוא מרגיש את עצמו חופשי.

נהיה לו מובן, שכאן קיים בסך הכול עיקרון אחד יחידי שמתגלה לפניו בהמון התגלויות. אבל כל ההתגלויות הללו משלימות בצורה הדדית זו את זו, מתחברות יחד לפזל אחד, לתמונה הרמונית, שמתפתחת באופן פשוט, הדרגתי. ואם איפה שהוא מתרחשים איזה שהם אירועים בלתי צפויים, אז הוא מבין את הטבע שלהם ולא רואה בכך שום דבר, שלא יכנס לתוך ההרמוניה הפנימית שלו.

אדם כזה נמצא באיזון עם הטבע, עם החברה. הוא מבין את האנשים האחרים, את מעשיהם השונים, כל מיני ההתגלויות של מה שלא יהיה, מהקיצוניות ביותר, כמו אלימות, טוטליטריזם, גילויים של תוקפנות נוראיים ועד לאנרכיה, ליבראליות. הוא מבין את אלה שעושים תעמולה ואהבה חופשית, וצורת חיים מתנזרת.

כלומר, הוא מבין את טבע האדם, את טבע העולם, רואה עד כמה הטבע הוא הרמוני, ואילו האדם בתוכו, לא, מפני שעדיין לא השיג הרמוניה עם הטבע. אבל זהו תפקידו, זוהי מטרת ההתפתחות שלו – או כפייתית, כמו אותה הדרך שעברנו, או נוכחית, שמתחילה מחיפוש חופש הבחירה, שתפקידו להביא את עצמו להרמוניה, לאיזון עם הטבע, ובאופן כזה לראות את כל העולם כמערכת הרמונית אחת יחידה.

ואז יהיה לו פשוט, קל, נוח, להתקיים בכל זה. הוא יגלה כוחות חדשים, יחסי גומלין חדשים, מערכת חדשה של תקשורת, מפני שירגיש את כל זה בתוכו, זה יהיה העולם שלו.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, 21.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הגבול של היחס החכם לחיים
פחד מפני זרם של מידע
ייסורים שאין בהם צורך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest