דף הבית / מיתוסים על חכמת הקבלה / למי מותר ללמוד את חכמת קבלה?

למי מותר ללמוד את חכמת קבלה?

דבר תכלית הבריאה מוטל על כל המין האנושי יחד, שחור כלבן וכצהוב, בלי שום הבדל מעיקרו. (בעל הסולם, מאמר "הערבות", כ"ג

כל אדם מחויב להשיג שורש נשמתו. (בעל הסולם, מאמר "שכל הפועל")

אין לו להקב"ה קורת רוח בעולמו, אלא כאשר עוסקים בחכמה זו, ולא עוד אלא שלא נברא האדם אלא כדי שילמד חכמת הקבלה. (הרח"ו, מבוא לשער ההקדמות)

ידוע ומפורסם הוא גודל החיוב המוטל על האדם ללמוד חכמת האמת שהיא חכמת הקבלה וסתרי התורה, כמבואר בספרים קדמונים. (ר' ברוך בן אברהם מקוסוב, עמוד העבודה, דף א')

מצאנו בהרבה ספרי מקובלים, שמזהירים על לימוד חכמה זו שכל אדם חייב ללמוד אותה. (ר' יצחק בן צבי אשכנזי, טהרת הקודש, קמ"ז)

חיוב המוחלט, המוטל על כל ישראל, יהיה מי שיהיה, לעסוק בפנימיות התורה ובסודותיה, שלא תושלם באדם כוונת הבריאה זולתה. (בעל הסולם, הקדמת פי חכם)

הקב"ה מצווה אותנו שנדע השגחתו, והרי אנו רוצים ללמוד מה שיודיענו השגחה זאת. ומה שיודיענו השגחה זאת, אינו אלא חכמת האמת, שהיא העיון באלוקותו. אם כן, הרי אנו רואים בלא ספק חובה ללמוד חכמת האמת. (הרמח"ל, שערי רמח"ל, הוויכוח)

ראוי שתדע, שרוב מחברי ספרי הקבלה, לא התכוונו בספריהם, אלא כלפי מעַיְנים כאלו, שכבר זכו לגילוי פנים, ולכל ההשגות… ולפי זה יש לשאול: א"כ, למה זה חייבו המקובלים, לכל איש, ללמוד חכמת הקבלה? אמנם יש בזה דבר גדול, וראוי לפרסמו: כי יש סגולה נפלאה לאין ערוך, לעוסקים בחכמת הקבלה, ואע"פ שאינם מבינים מה שלומדים, אלא מתוך החשק והרצון החזק, להבין מה שלומדים, מעוררים עליהם את האורות המקיפים את נשמתם. (בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, קנ"ד-קנ"ה)

להפנות את הלבבות ולהעסיק את המוחות במחשבות נאצלות, שמקורן ברזי תורה, נעשה בדור האחרון הכרח גמור לקיום היהדות. (הראי"ה קוק, ערפילי הטוהר)

חכמת הסוד אינה נמסרת ביד אדם אחד, שכל אחד ואחד יש לו חלק בתורה… ואי אפשר שישיג אדם אחד את כל החכמה, ואם לא כל באי עולם. (הרמ"ק, דע את אלקי אביך, צ"ג)

על אחת כמה וכמה שיש לנו לרדוף בכל לב ובכל נפש ובכל מאוד אחר חכמת האמונה, הוא חכמת דרך הקבלה, שהוא דרך האמת. (הבעש"ט, מאירות עיניים, פרשת ראה)

אי אפשר להיטהר ולהתקדש בדורות האחרונים כלום בלעדי חכמת הזהר והקבלה. (האדמו"ר מזדיטשוב)

כלל העולה, שחייב אדם לדעת שמו יתברך, ומי שלא ראה חכמה זו לא ראה אורות מימיו, והכסיל בחושך הולך. (הרח"ו, אוצרות חיים, דף י"ח)

אין ספק שמכל מאמרי העולם אין חשוב מדרישת סתרי תורה מפני שהם נוגעים באלהות, כי מציאות כל מה שנתן תורה לישראל הכוונה לדעת האלוה ולעובדו. (הרמ"ק, דע את אלקי אביך, ה')

הנה נודע מפי סופרים ופי ספרים, אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל. (בעל הסולם, הקדמת פי חכם)

המגמה של התגלות רזי תורה היא המטרה האידיאלית בחיים ובמציאות. (הראי"ה קוק, אורות הקודש א', קמ"ב)

לא מקרה הוא, כי אם עצמוּת טבע נפשי, מה שאני מרגיש עונג ונחת רוח בעסק הנסתרות האלוהיות בהרחבה וחופש, זאת היא עיקר מטרתי. כל התפקידים של יתר הכישרונות, המעשיים והשכליים, אינם כי אם טְפֵלים למהותי. אני צריך למצוא את אושרי בקרבי פנימה, לא בהסכמת הבריות, ולא בשום קריירה, איזו שתהיה. (הראי"ה קוק, תולדות הרב, כ"ג)

2 comments

  1. שאלה לרב?
    האם יש חיוב ללמוד ש"ס ופוסקים לפני שניגשים לחכמת הקבלה?

  2. שלום עידן,
    לשאלתך, תוכל לקרוא בפוסט – מדוע בימינו עדיף ללמוד קבלה על פני משנה תלמוד, ומקרא
    וגם בפוסט – יש מקובלים ויש מקובלים
    וגם בפוסט – ההבדל בין מוסר לחכמת הקבלה
    בהצלחה
    רונית שי, מנהלת הבלוג של הרב ד"ר מיכאל לייטמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest