דף הבית / חינוך, ילדים / למי אתה מוסר את עצמך?

למי אתה מוסר את עצמך?

כל ההתפתחות שאנחנו מתפתחים היא על ידי הסביבה. ואם לא הסביבה, לא הייתי מתפתח, למרות הרשימות שקיימות בי. אנחנו רואים שאם שוכחים ילדים ביער ואחר כך מוצאים אותם, הילדים האלו מתפתחים כמו אותן החיות שטיפלו בהם ביער. הם מתפתחים לפי האופי של אותן החיות, חולים במחלות שלהן, חושבים ורוצים את אותם הרצונות והמחשבות של החיות, ואפילו חיים אותו מספר שנים כמו החיות שהם היו לידן.

זאת אומרת, הגוף שלהם התרגל לחיים עם החיות עד כדי כך שהם קיבלו מהחיות התרשמות כזאת, שאם מוצאים את הילדים האלה בגיל 6 או 9 (והיו כמה מקרים כאלו) אנחנו רואים שלמרות שנתנו להם לאחר מכן חיים טובים וטיפול, הם חיו אותו מספר שנים כמו החיות שהם היו ביניהן, הם חיים 12 שנה או קרוב ל-20 שנה ולא יותר.

במילים אחרות, הגוף שלנו תלוי מאוד בחברה שבה אנחנו מתפתחים, ובמובן הזה האדם הוא מאוד מאוד גמיש. אם ניקח, למשל, חתול או כלב, שנמצאים לידנו כבר עשרות אלפי שנים, הם מתרגלים לאדם רק במקצת. ודאי שהם לא יכולים לחיות ביער כמו החתולים והכלבים שלא נמצאים ליד האדם, יש להם אופי אחר, הם גם מעבירים לצאצאים שלהם כבר יחס אחר לאדם ולסביבה. אבל בכל זאת הם לא עד כדי כך גמישים. לעומת זאת, האדם שנכלל בסביבה מסוימת, מתרשם ממנה בצורה הרבה יותר חזקה, גורלית. לעומת החי שמתרגל לחיי האדם, האדם הרבה יותר מתרשם ומתרגל לחיי החי.

זאת אומרת, כולנו תלויים בסביבה שלנו. ולכן גם בחינוך שלנו אנחנו צריכים קודם כל לשים לב לסביבה, כגורם להתפתחות האדם. בזה תלוי כל העתיד של האדם. ואם אנחנו משנים את החברה, בזה אנחנו משנים את האופי שלנו, את הרצון שלנו, ההסתכלות שלנו, הפרדיגמה על החיים. ולכן כדאי מאוד להיזהר ולחשוב ולבדוק, לשקול לאיזה מקום אנחנו נכנסים, עם אילו חברים ובאילו חוגים אנחנו נמצאים, מבלים, ולמי אנחנו מוסרים את עצמנו.

אנחנו צריכים ללמד את האדם לדעת וללמוד את מה שמקיף אותו, ולהסביר לו עד כמה הוא תלוי בסביבה, וכמה הוא יכול לנהל את החיים שלו על ידה.

מתוך שיחה מס' 3 על החיים החדשים, 29.12.201

ידיעות קודמות בנושא:
שליטת הסביבה
ה"להקה" הכללית של האנושות
הסביבה המחנכת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest