דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / ללמוד לעבוד עם האגו

ללמוד לעבוד עם האגו

כל התורה, במילים אחרות, כל שיטת התיקון, מיועדת כדי להביא את האדם לדרגת האהבה. כלומר, בשפת חכמת הקבלה, להביא אותו לתיקון השבירה. ואם לדבר במונחים חברתיים – לארגן אותנו לחברה אינטגרלית. כך אנחנו רואים את המימוש של חכמת הקבלה בעולם שלנו.

מטרת הבריאה היא להביא אותנו לאחדות פנימית שתתלווה גם בחיבור החיצוני בין בני אדם. כולנו נהפוך לאחד שלם. כמו שכתוב "ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים", "ונהרו אליו כל הגויים". כך אנחנו נגיע לגאולה השלמה.

כמו שכתבו המקובלים, דווקא את המעבר הזה אנחנו חייבים לבצע עכשיו, וכל מה שקורה מצביע על כך.

לכן, השיטה מיועדת לקדם אותנו בדרך לתיקון. אחרת מחכה לנו דרך "בעיתו", ארוכה מאוד ומלאה ייסורים. מצד שני, אנחנו יכולים לזרז את ההתקדמות ולהפוך את הדרך שלנו למהירה, קלה, נוחה ונעימה. לשם כך ניתנה לנו חכמת הקבלה, או שיטת החינוך האינטגרלי, כאמצעי לגילוי הבורא בעולם הזה.

"הבורא", זו תכונה של טוב ומטיב, ובמילים אחרות, תכונת האהבה וההשפעה שמתגלה באדם ובין בני האדם, ביחסים ביניהם. בזכות היחסים האלה, בזכות אהבת הבריות, הם מגיעים להתגלות הבורא ואהבת ה'. כך מתממשת שיטת התיקון, כמו שכתוב: "ואהבת לרעך כמוך, כלל גדול בתורה". מאהבת הזולת אנחנו מגיעים לאהבת ה', אהבת הבורא, ואז אנחנו נמצאים בדבקות עימו, וזאת המטרה הסופית.

כמו שכותב בעל הסולם, כל מה שאנחנו בונים בשאיפה להגיע לדבקות, נבנה מעל הרצון לקבל שלנו, מעל האגו. ולכן אנחנו צריכים ללמוד לעבוד איתו, ללמוד כיצד "לעבוד" עליו, מחוסר יכולת מוחלט לפעול בצורה רוחנית, נכון להיום, ועד המצב שחומר הרצון יהיה מוכן לעבודה, כדי שנוכל "לפסל" ממנו את דמות האדם, הדומה לבורא, כלומר, כוח ההשפעה והאהבה.

אז כיצד עלינו לפעול? – בעזרת האור המחזיר למוטב, בקבוצה יחד עם החברים. דווקא כאן, בקבוצה, יש לנו חופש בחירה, הפעולה החופשית היחידה שאנחנו מסוגלים לעשות. ולכן לא כדאי לעשות מאמצים מיותרים בחיפוש אחר דרכים ואמצעים אחרים. על הפעולה הזאת יש לנו שליטה, בעוד שבכל דבר אחר, העצמאות שלנו היא דמיונית, ואנחנו, למעשה, פשוט מאפשרים לטבע להפעיל אותנו.

אם אני מנצל את חופש הבחירה שלי בצורה נכונה, אז אני מתקדם ב"דרך אחישנה", כלומר, אני בעצמי קובע את קצב ההתקדמות שלי. ואז כל המצבים שלי, בהתאם למאמצים, יהיו יותר ויותר יעילים, וגם יותר מהירים ונוחים. הרי, אני מכין את עצמי כדי לקבל את השינויים, שהם תמיד נגד האגו, בצורה מתאימה ונכונה. אני חושק בהם.

אבל לשם כך צריכה להיות קבוצה מאורגנת היטב, לימוד, הפצה – כל מה שאנחנו מגלים בעבודה שלנו.

אז לשם מה אנחנו צריכים כוח האור, כוח התורה? מה משמעות המילים "בראתי תורה תבלין"? העניין הוא, שההתקדמות שלי תלויה ב"הכרת הרע". אם אני מסוגל לגלות אותו, להבחין בצורה כמה שיותר טובה בהשפעתו השלילית עליי, אז אני מוכן להיפטר ממנו.

ולכן אני חייב לרכז את כל המאמצים דווקא ב"הכרת הרע". הרי, כל האגו שלי, הרצון לקבל שלי מלכתחילה מוכן לשלול כל דבר שרע בשבילו – בהתאם לזה עד כמה הוא רע לעומת התענוגים האפשריים. ולכן, אם אני מתייחס נכון לעניין, הטבע שלי משרת אותי בדרך.

מתוך שיעור על המאמר " מהות הדת ומטרתה", 30.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שינה בשיעור, היא תגובה הגנתית של האגו
מרירות של דרך לא גמורה
לקחת את האגואיזם בתור שותף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest