דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הכנה / ללא כבוד כלפי המורה והקבוצה, אין דבקות עם הבורא

ללא כבוד כלפי המורה והקבוצה, אין דבקות עם הבורא

בבתי ספר דתיים מגיל קטן מחנכים את התלמידים ליחס של כבוד כלפי המורה, כלפי מנהיגים רוחניים. המסורת הזאת נובעת מעקרונות רוחניים. אבל, מאחר וללימוד חכמת הקבלה מגיעים בעיקר אנשים חילוניים, אז קשה להם מאוד לשנות את היחס הרגיל למורה, שנשאר עוד מימי בית הספר, האוניברסיטה.

אנחנו לא התרגלנו לשייך את המורה למדרגה עליונה, שמעבירה לנו את ההשגה הרוחנית. אנחנו חושבים שהמורה מספר את מה שכתוב בספר, ורק לעיתים רחוקות נותן הסברים קצת יותר מפורטים.

לא מובנת ולא אופיינית לנו לגמרי הגישה הקבלית, שבהתאם אליה אתה מקבל דרך המורה רוחניות. אבל בחכמת הקבלה, דבקות עם המורה קודמת לדבקות עם הבורא. לא ניתן להשיג יראה גדולה כלפי הבורא, מאשר אותה היראה שאותה אתה מרגיש כלפי המורה הרוחני והקבוצה. באופן כזה האדם בונה את עצמו, דווקא לשם כך ניתן לו כל העולם הזה.

אבל על זה צריך לעבוד, אחרת אתה לא תשיג את המטרה. יחס חסר כבוד כלפי המורה, זו בעיה של ימינו, שמראה כמה הרבה אנחנו עוד צריכים לתקן. זו לא מקריות, אלא תוספת גדולה של אגו שצריך לתקנו.

אותה תוספת של עביות, תוספת המרחק שמפריד אותנו מהבורא, מתבטא בזה שאנחנו לא מכבדים לא את הקבוצה ולא את המורה, ובזה מרחיקים את עצמנו מהבורא.

כשאני בעצמי הייתי תלמיד, מה שעזר לי לתקן את היחס שלי היה, שאני כל הזמן תיארתי לעצמי את המערכת העליונה שבה כולנו נמצאים, רק שהיא נסתרת מאיתנו. ובמערכת הזאת כל תחתון, ללא ספק, דבוק בעליון שלו. כי המערכת עצמה לא נשברה, השבירה התרחשה רק בהרגשה שלנו. כל העבודה שלנו היא להביא את עצמנו להרגשת המערכת האמיתית, שנגלה אותה.

וכשהמערכת הרוחנית תתגלה, אז יתגלו לנו הקשרים בין כל החלקים שלה. סולם המדרגות הרוחניות אינו משתנה, ואם נשמה אחת התגלתה קודם, והאחרת אחריה, אז הסדר הזה יישאר לתמיד. ולכן אנחנו תמיד נקבל דרך כל אותם האבות הרוחניים, המקובלים, שחיו לפנינו ושעשו את התיקונים שלהם. אנחנו תמיד נקבל דרך בעל הסולם והרב"ש.

ואתם, אם תמשיכו את הדרך הזאת ופעם תגיעו להשגה רוחנית, תקבלו אותה דרכי. כך בנוי הסולם הרוחני.

אנחנו צריכים לעבוד על כך, מפני שאחרת לא ייווצר בינינו קשר. נאמר: "עשה לך רב ("רב" מסמל גדול) וקנה לך חבר והווי דן את כל האדם לכף זכות", וכל זה, הכנה לדבקות עם הבורא. ודאי שהמורה לא זקוק לכבוד שנותנים לו התלמידים. אך התלמיד חייב להכין את עצמו לגילוי הבורא.

מתוך שיעור בנושא "גדלות של הרב", 04.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מסירת החכמה ממורה לתלמיד
חשוב מאוד אצל מי אתה לומד!
אהבה ושנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest