דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ליד נקודת הבחירה

ליד נקודת הבחירה

שאלה: מה אומרת חכמת הקבלה על המושג "בחירה חופשית"?

תשובתי: בחירה חופשית זו אותה נקודה שמושכת את האדם לחכמת הקבלה, כדי לקבוע האם יש לו בחירה חופשית או לא. אם אין לאדם בחירה חופשית, הוא יחיה בשקט, בנחת, ויישמר מבעיות באופן מקסימלי עד סוף ימיו. אולם, אם יש לו בחירה חופשית, מהי? ביחס למה? באלו מסגרות?

חכמת הקבלה מסבירה, שבאופן עקרוני, בחירה חופשית מתייחסת להתנהגות האדם. האדם בעולם שלנו צריך להשיג מצב מסוים, כלומר, לגלות בהדרגה את הפוטנציאל הפנימי שלו בעולם הרוחני שבינתיים אינו ידוע לו ושאינו מורגש על ידו. ניתן להגיע בשתי דרכים לגילוי העולם הרוחני: או שהטבע, החיים מאלצים אותנו לכך, או שהאדם משתוקק להתקדם בעצמו, מרצונו החופשי. נוצרת דואליות: או שהאדם יפעל באופן עצמאי, או שיחכה עד שהטבע ידרבן אותו מאחור "עם מקל אל האושר".

חכמת הקבלה מדברת על כך שכולנו נעים קדימה על ידי דרבון מצד הטבע. אבל אם האדם ישקיע מאמצים, הוא יוכל לזרז את התהליך כך שיהיה מוצלח ונעים. הבחירה החופשית מסתכמת בבחירת הדרך להשגת המטרה שנקבעה מראש על ידי הטבע. המטרה עצמה תושג בכל מקרה: או מרצון חופשי או בכפייה ובמצב הסופי, אין לאדם שום בחירה חופשית.

שאלה: באיזה שלב מופיעה לאדם בחירה חופשית?

תשובתי: היא מופיעה לאחר שאדם מסיים את ההתפתחות שלו בדרגות דומם, צומח וחי והופך מקוף לאדם. במשך אלפי שנים של אבולוציה מתחילות להתפתח באדם מערכות שיכולות להשתמש בבחירה חופשית. באדם צריך להופיע באופן דואלי: רצון ששייך למדרגה הבאה, לעולם העליון, ואותו מצב, שבתוכו הוא קיים במדרגה הנמוכה שלו. אז מופיעה בתוכו הבחירה החופשית: או להתפתח בהתאם למה שנקרא "הנקודה שבלב" (כלומר רצון של המדרגה הבאה, עליונה), או להישאר במדרגה שלו.

מתוך שיעור וירטואלי, 25.12.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest