דף הבית / חינוך, ילדים / לידה של דבר חדש

לידה של דבר חדש

בעולם הגלובלי הנוכחי כולנו מקושרים זה עם זה בעל כורחנו, והמצב הזה כרוך בסכנה, מפני שיכול להזמין התפוצצות, מלחמת עולם. על זה כבר מדברים וכותבים הרבה, אך לא נמצא פתרון.

אם כבר האגו סיים את התפתחותו ולא מעורר אותנו יותר להתקדמות, אז הלחץ שמרחיב את המערכת האינטגרלית בתנאים של התלות ההדדית הכוללת, יכול להביא אותנו לכל דבר אפשרי. ואז נהיה מוכנים להכול, העיקר לקרוע את הקשר הזה. זאת היא הייחודיות של זמננו.

אלפי מחקרים מדעיים מראים, שהשגנו נקודת התפתחות מיוחדת וחסרת תקדים בהיסטוריה של האנושות. בעבר האגו הגדל כל הזמן דחף אותנו מאחור, ואנחנו ידענו שהחיים יחייכו, שאם לא לנו עצמנו אז לילדים שלנו. אבל היום כבר איננו מצפים שהילדים שלנו יחיו יותר טוב מאיתנו. להפך, בקרוב אנחנו נרוקן לגמרי את אוצרות הטבע, נזהם את הסביבה, נשאיר את עצמנו ללא מי שתייה ואוויר נקי. בסופו של דבר, אין לנו יותר לאן להתפתח.

המשבר הזה הוא נקודת המהות של האנושות החדשה. לא במקרה ביוונית העתיקה המילה "משבר" (κρίσις) מסמלת לידה, רגע המפנה, שממנו מתחילים חיים חדשים. ולכן, בכך שאנחנו בוחנים את המצב הנוכחי, עלינו להבין: אז מה כאן חדש? מה מתגלה לפנינו?

כל הבעיה טמונה בכך, שעד עכשיו אנחנו התפתחנו באמצעות כוח שלילי אחד, שעיצב בתוכנו צרכים ודחף קדימה למימושם. חסר לנו הכוח השני, החיובי, המושך, המאחד. בטבע שלנו, במהות האנושית הכוח הזה אינו קיים. מה שלא נעשה, הכול נועד רק להפקת תועלת אישית, לניצול האחרים לטובת עצמנו.

אז מאיפה אנחנו יכולים לקחת את הכוח השני? הרי הגוף שלנו, ובכלל כל מערכות הטבע, בנויות על שיתוף פעולה של שני כוחות מנוגדים: פלוס ומינוס, חום וקור, לחץ וואקום וכולי. בטבע הדומם, הצומח והחי, תמיד אחד עומד כנגד השני והחיים מתפתחים דווקא בדרך של איזון שני הכוחות האלה, בהרמוניה ביניהם, בקליטה ופליטה נכונה. אבל בדרגת ה"אדם", ודרגת ההכרה והתודעה שלנו הכוח החיובי לא קיים, אלא ישנו רק הכוח השלילי: אני כל הזמן רוצה להשתמש במה שאני רואה ולקבל את מה שמרגיש בו חיסרון.

אנחנו נמצאים היום בשיא המגמה הזאת. ובנקודה הזאת אנחנו צריכים להגיע להכרה של חוסר הכוח השני החיובי. הוא לא יבוא אלינו בצורה אינסטינקטיבית, באופן טבעי, אלא את הכוח הזה אנחנו צריכים לפתח בעצמנו.

מדענים רבים חוקרים את הבעיה הזאת. במכון ה- ARI אנחנו שומרים על מגע עם מאות ואלפי מומחים מכל רחבי העולם. הם כולם תמימי דעה לגבי השאלה הזאת, ללא הכוח החיובי אנחנו לא נצליח להמשיך את הדרך קדימה. אך היכן אפשר למצוא אותו? והתשובה היא פשוטה: האדם בעצמו צריך לייצב את המקור שלו, בכך שבונה חברה חדשה. ידוע שאנחנו מתפתחים באמצעות הסביבה. ילד שגדל ביער, יגדל להיות כמו חיה ולא יתפתח לאדם. ולכן, באיזו סביבה אנושית שנמקם אותו, זאת התוצאה שנקבל. זאת הסיבה שאנחנו כל כך דואגים עם אילו חברים משחקים הילדים שלנו, לאיזה בית ספר הם הולכים, עם מי הם מתראים. החברה מעצבת אותנו.

כלומר, אם אנחנו צריכים היום ליצור אדם חדש שחי בהרמוניה עם האחרים, אז צריך לארגן עבורו סביבה חדשה ונכונה, שתקנה לו צורת חשיבה אינטגרלית שמבוססת על השפעה ולא על קבלה.

היום, כאשר הקשר ההדדי הגלובלי מתגבר, אנחנו כבר מרגישים את הקשרים שלו ביחסים בין המדינות. ובעתיד גם הלחץ החברתי ילך ויגדל. ולכן אנחנו פשוט נאלצים לדאוג לעצמנו.

כאן הכול תלוי בכך, איך נארגן את הסביבה. אף אחד לא מרוצה מהמצב הנוכחי. בכל מקום מחריפים העימותים, הייאוש הולך וגובר. אין ברירה אחרת, הגיע הזמן לפתח לעצמנו שיטה של חינוך אינטגרלי, למשוך את הכוח החיובי, ואז אנחנו נגלה שהמשבר הנוכחי מגלה את השליליות דווקא כדי שאנחנו נעמיד מולו את החיוביות. כך החברה (בכל קנה מידה, עד לכלל עולמית), בדומה לכל חלקי הטבע תתבסס על שני הכוחות: חיובי ושלילי. ושם באמצע, בקשר, באיזון ביניהם אנחנו נמצא חיים חדשים של דרגת ה"אדם" האמיתית.

אנחנו נרגיש את ההרמוניה שקיימת בטבע ונסתרת מאיתנו בגלל שאנחנו עובדים רק עם כוח אחד. בכך שאנחנו מתעלים מעל לטבע ה"דומם", ה"צומח" וה"חי", ועובדים בדרגת ה"אדם", בכך שרוכשים באופן עצמאי את הכוח החיובי ומאזנים אותו עם הכוח השלילי, אנחנו נעשה היכרות עם המערכת המושלמת של הטבע ונגלה את אותם הכוחות שמנהלים אותנו מאחורי המסך של החומר. פתאום תתגלה לנו המערכת הענקית הזאת, שיצרה את החיים ושמנהלת אותם בדרך של אבולוציה. ואנחנו כבר נתפתח באופן הכרתי ותודעתי, בכך שאנחנו מגלים את הכוחות האלה ומתקדמים יחד איתם.

באופן כזה, המצב הנוכחי שלנו הוא ממש לידה. והכול תלוי בנו, האם נצליח לארגן לעצמנו את החינוך האינטגרלי. לא במקרה המשבר הנוכחי הוא גלובלי ורבגוני: הוא כולל את כולם ואת הכול, ובתור פיצוי אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון הכוללת.

אז אנחנו נרגיש את עצמנו באמת מאושרים. כי אנחנו הרי נתחיל לגלות את הנצחיות שמסתתרת בטבע, ונרגיש את עצמנו בדרגת "אדם", שאינה תלויה בגוף שלנו. בתוך ההכרה שלנו אנחנו נתעלה מעליו ונגלה לעצמנו את "שכבת המידע" של הטבע שמנהל את כל היקום. מדענים רבים מדברים היום על זה, במיוחד אלה שעוסקים בפיזיקה קוונטית.

בסופו של דבר החינוך האינטגרלי יגלה לנו אופקים חדשים במדע, בתרבות, בחברה ובמשפחה. בכך אנחנו נרכוש וניצור מרחב חדש של כל החיים שלנו ונספק לעצמנו עתיד טוב יותר.

מתוך ההרצאה בצ'ילה, 01.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לגדול במעגל של חברים
שכבת המידע של המציאות
התוכנית העליונה ממתינה להשתתפותך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest