דף הבית / אקטואליה / לו הייתי רוטשילד…

לו הייתי רוטשילד…

קטע מתוך מאמר דעה של הלורד רוטשילד: "שגשוג כלכלי וצריכה מהווים את המדד למימוש ה"אני" שלי. התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) לנפש מודד את מצבה של החברה, ונראה כי יצרנו דת של צריכה בכך שהזנו אותה על ידי מערכת של אשראי.

המשבר הפיננסי בשנת 2008 עצר את הצמיחה הכלכלית: 50% אבטלה בקרב הצעירים באירופה, משבר הפנסיה הקרב ובא ועוד בעיות קשות, כולם מציירים עתיד עגום לאירופאים וkאמריקאים. זה הסוף של הכלכלה הצרכנית. הצעירים של המערב נכנסו לכלכלה שיתופית, כלכלה של צריכה משותפת, סחר חליפין, שימוש חוזר. היסוד שלה הוא אינטראקציה משותפת, יחסים אנושיים. כשהאדם המערבי נכנס מתוך אילוץ לקשר עם אחרים בזמן החלפת סחורות או שירותים, הוא מתחיל להרגיש תועלת מהקשר עצמו עם אדם זר. במערכת יחסים שמבוססת היטב, ישנה תועלת כלכלית, כלומר תועלת שניתנת למדידה. אני לא מנסה לקדם את הכלכלה השיתופית, אבל היא שימשה כהקצאה של משאב כלכלי חדש, אינטרקציה סוציאלית (חברתית) בין בני האדם, שלא הייתה קיימת בעולם שלפני המשבר. זה יותר מאשר תיאוריה של עבודה קבוצתית, מאשר כל מיני דיבידנדים כלכליים מיחסים נכונים בין בני האדם במסגרות של המערכת הכלכלית הקיימת. מדובר על אינטרקציה (השפעה הדדית) סוציאלית (חברתית) כמטרה, כמילוי האדם, כמוצר שעומד באופן עצמאי ויש לו תועלת כלכלית עצמאית. אם קודם לכן המימוש העצמי של האדם ותרבות הצריכה העממית היו מילים נרדפות, היום האלמנט של אינטרקציה חברתית (סוציאלית), זהו מרכיב חדש, שמשקלו במימוש האדם המערבי גדל. הכלכלה המערבית, שהצריכה של מעמד הביניים הייתה גלגל התנופה המרכזי שלה, נתקלת לראשונה בשינוי סדרי העדיפויות של הדור החדש. בכך שלמדו לצרוך פחות באמצעות החלפת תועלת הצריכה בתועלת של יחסים בין בני האדם, הדור הצעיר עושה היום את הצעד הראשון לשינוי של הפרדיגמה הכלכלית".

לדעתי מחשבותיו של הלורד רוטשילד הן מחשבות נכונות, מפני שהן מסיקות מסקנות נכונות מהמתרחש. אבל מֵעֵבֶר לשינוי הפרדיגמה הכלכלית של החברה, של המַעֲבָר ממרכיב כלכלי למרכיב חברתי, הלורד רוטשילד לא רואה. פרספקטיבות לטווח ארוך יותר מובנות רק למי שלומד את חכמת הקבלה, את תוכנית התיקון של הפרדיגמה האגואיסטית של החברה, לפרדיגמה אלטרואיסטית. המימוש שלה אפשרי רק על ידי יצירת קשרים חדשים בין בני האדם, תחת הדרכת מקובלים. עם זה אדון רוטשילד יצטרך להסכים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest