דף הבית / חינוך, ילדים / לא מסתפקים בפחות מאור

לא מסתפקים בפחות מאור

להתמלאות באור - עניין של חינוךתגובה: בשנה וחצי האחרונות אני לומדת קבלה דרך ספריך, אתר האינטרנט ושיעורי הבוקר. אני מעריכה מאוד את דבריך ומסכימה עם רובם. ילדי נמצאים במערכת החינוך בארץ ולא קשה לראות שהיא קורסת ואינה מספקת מענה נאות לילדינו… בכיתתי אני מלמדת תלמידים לקויי למידה בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר חלקם מטופלים בריטלין וחלקם לא. אנחנו לא ממליצים באופן שרירותי ולמען השקט שלנו לתת לתלמידינו ריטלין ומשתמשים גם בעיצוב התנהגות וטיפול כוללני ללא שימוש בריטלין. אפשר לראות את ההבדל ביכולות כאשר התלמיד מקבל ריטלין לעומת הקשיים הרבים שעמם הוא מתמודד ללא הכדור.

התייחסותי: כשתופעה המונית כלשהיא מתרחשת, לא יכול להיות שהפתרון יהיה השמדתה ע"י שיטה מלאכותית כלשהי, אלא יש לחקור את סיבותיה – למה היא הופיעה. השמדה מלאכותית של תופעה טבעית אף פעם לא נתנה תוצאה טובה כלפי העתיד.
אנו נראה איך הרצון שלנו "פשוט להרגיע" את ילדינו יוביל לסיבוכים קשים בחייהם בעתיד. שום דבר אינו עובר מבלי להשאיר עקבות! הקבלה אומרת שזה לא פיתרון לבעיה, אלא ניסיון להשקטתה. יהיה עוד יותר גרוע!
עלינו לשנות את עצמנו, את מערכת החינוך, את כל הגישה לחינוך ולחיים – ולא רק כלפי "הרגעת הילדים", אלא גם כלפי עצמנו. האגו גדל ואם לא נמלא אותו, הוא יהפוך את חיינו לבלתי נסבלים. הסוג החדש של האגו שמתגלה היום יכול להתמלאות רק באור עליון, ואין לו מילוי בעולמנו!

(מתוך התוכנית שאל את המקובל מה – 21.2.08. לצפייה בתוכנית המלאה)

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/IeGuS

13 comments

  1.  תהלים ל'-לרב"ש

     "מזמור שיר-חנוכת הבית לדוד.

    ארוממך ה' כי דליתני ולא-שמחת אויבי לי.

    ה' אלוהי שוועתי אליך ותרפאני.

    ה' העלית מן-שאול נפשי חייתני מיורדי בור.

    זמרו לה' חסידיו והודו לזכר קודשו.

    כי רגע, באפו חיים ברצונו

    בערב ילין בכי,  ולבוקר רינה.

    ואני אמרתי בשלווי בל-אמוט לעולם.

    ה' ברצונך העמדתה להררי עוז,

    הסתרת פניך, הייתי נבהל.

    אליך ה' אקרא ואל-אדני אתחנן.

    מה-בצע בדמי ברדתי אל שחת?

    היודך עפר ? היגיד אמתך ?

    שמע ה' וחנני ה',

    היה-עוזר לי.

    הפכת מספדי למחול לי

    פתחת שקי ותאזרני שמחה.

    למען,

    יזמרך כבוד ולא ידום,

    ה' אלוהי לעולם אודך."

  2. האמת היא שבכל מה שקשור לסמים ותרופות יש רק מניע אחד: כסף!

    התעשייה הזאת של הרטלין היא רק חלק מתעשייה שלמה של תרופות וסמים. ייצרני התרופות האלה עושים יד אחת עם רופאים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים על מנת ליצור מצב שהיא תימכר בכמויות.

    זה ידוע לכל רופא, אתה יכול לתפוס אחד ולשאול אותו.

    לכן המחשבה שלך שהרטלין בא מתוך רצון "להרגיע את הילדים" היא קצת תמימה הייתי אומר. הסיבה, אם להיות פשוטים, היא רצון להרוויח וכמה שיותר גם אם זה על חשבון חיים של ילדים. זה הכל, הכי פשוט שיש.

  3.  במשך איזה שבוע נעלמים כפיות מחדר המורים והמורים צריכים להכין את הקפה בהפסקות עם הסכין וכל מיני אילתורים מעצבנים אז המנהלת מחליטה לקחת יוזמה ומכינה מארב. למרות שכואב לה הגב היא יושבת שפופה מתחת לשולחן ומחכה בסבלנות.

    בהפסקת 10 היא תופסת את יוסי לוקח 3 כפיות מחדר המורים ואומרת לו: "יוסי, מה יש לך לומר להגנתך?"

    אז יוסי אומר לה: "זה מה שהאחות אמרה לי, היא נתנה לי ריטלין ואמרה לי לקחת 3 כפיות ביום"

  4. שאלה- מה הוא בדיוק מסך? במכון הידוע (שאתה לא נוהג לנקוב בשמו) מלמדים שהאדם צריך להפעיל כוח התנגדות על הדחפים שלו, נניח בא לו לכעוס, אז שיספור עד עשר ולא יכעס- כעס=אגו. וגם פה, קיבלתי תגובה מאתי, ציטוט-"ועתה מגיע הגורם המעניין ביותר שנקרא מסך, וזאת העבודה שלנו רק איתו אנו עובדים, כי כל השאר ניתן לנו ולא בידינו.

    כשמגיע רצון(והוא בא בצורה טיבעית,) מה אנו עושים איתו,

    דואגים רק לעצמינו ? כלומר ממלאים את עצמינו ואחרי דקה מרגישים ריקנות ? או שעובדים עם המסך, מכסים את הרצון שלנו

    כאילו לא קיים, ועובדים עם מערכת שנקראת כוונה,

    וחושבים איך אנו יכולים להפעיל את אותו רצון, רק שהפעם עם כוונה, מחשבה, להיטיב לזולתי.

    אם תרצי הרצונות שלנו עולים כמו פולסים, דחפים(כמו של בעלי חיים) השאלה הגדולה היא מה אני עושה איתם ?" האם זאת הכוונה, כשמדברים על מסך? אנא, אם אפשר הפנייה לחומר שמסביר מה הוא בדיוק המסך. תודה מראש.

  5. נ.ב. אם אפשר גם הפנייה לחומר שמסביר- מה היא הרגשה לפי חוכמת הקבלה? ניסיתי לחפש בכוחות עצמי, אך מצאתי דברים שנאמרים על ההרגשה, ולא משהו שמסביר מה הוא ההרגש עצמו? והיכן ההרגשה ממוקמת בהשוואה לכוונה ורצון? אעריך הפנייה למקורות שמסבירים על הנושאים הנ"ל. שוב, תודה מראש.

  6. הפיזיקאי והג'ודוקא ד"ר משה פלדנקרייז1904-1984 ממציא שיטת התעמלות פלדנקרייז, ציטוט- "כשאני פוחד- אני צועק, אני מנסה לברוח או קופא על מקומי. בדרך כלל יש תבנית מוטורית ברורה שלפיה אפשר לזהות את ההרגשה ואפילו להעריך אובייקטיבית את עוצמתה. מה קודם למה, התבנית המוטורית או ההרגשה? שאלה זו הייתה נושא לתיאוריות רבות. הייתי רוצה להדגיש את הרעיון שבאופן בסיסי שני אלה הם אותו דבר עצמו. אין ההרגשה מגיעה להכרתנו לפני שהובעה על ידי גיוס שרירי, ועל כן אין כל הרגשה כל עוד אין עמדה גופנית. חינוך מחדש- הנה כי כן, יש שתי דרכים עיקריות לשינוי התנהגותו של אדם- דרך הגוף או דרך הרוח. מכל מקום, כדי שהשינוי יהיה ממשי, הכרח הוא להביאו באורח שיאפשר לגוף ולרוח להשתנות בעת ובעונה אחת." 

    שאלתי- מה היא בדיוק ההרגשה, מבחינה רוחנית?.  אומרים שהאדם יכול להרגיש את אור הבורא,  מר ומתוק- הרגשה גשמית? אמת ושקר-  בלמעלה מהדעת? אז איפה מרגישים את האור בלמעלה מהדעת? ומהי ההרגשה הזאת ביחס לרצון וכוונה? איפה למקם אותה? ואיך לתאר אותה?

  7. עופרה,

    שאלותייך יפות,

    פירושי מילות –  בעל הסולם.

    אור  = היינו כל המקובל בעולמות בבחינת יש מיש, שזהו כולל הכל,חוץ מחומר הכלים.

    אור וכלי = הרצון לקבל שבנאצל נקרא כלי, והשפע שמקבל נקרא אור, כלי הרצון לקבל שבנאצל הוא הכלי שלו.

    פסקאות מהקדמה לתלמוד עשר הספירות עם הפרוש של הרב ד"ר מיכאל לייטמן, אות צ"ד

    אין לאדם מקום לקבוע את עצמיותו, אלא אם הוא מוסיף את יגיעת האדם, על הרצון לרוחניות שסיבב לו הבורא. כי חומר הבריאה הוא מהבורא, והאור שמפתח את החומר מקורו מהבורא. וגם כל התהליך שהחומר הזה, האדם, צריך לעבור בהתפתחותו, דרך כל המצבים מרגע שנברא ועד בואו לגמר התיקון, גם הוא בהכרח נובע מאותו חיבור, מאותה הצבה של אורות וכלים זה מול זה, מידת השפעה מול מידת קבלה.

    זאת אומרת, כל המצבים האלה צפויים ומוגדרים מראש. ולא יכול להיות משהו לא ידוע בקשר, בחיבור, או בהתנגשות ביניהם. כי כנגד האור, השפע, שהבורא רוצה שיקבל הנברא העתידי, הוא ברא את הנברא. וכנגד הופעתו עצמו כלפי הנברא, כמו באותו מקרה של בעל הבית ואורח, נקבעה מראש מידת הבושה, הרגשת המקבל, שצריכה להיות בתוך הנברא, כדי להגיע לצורת ההשפעה.

    שלושת הנתונים האלה, הם קבועים מראש:

    – הרצון לקבל.

    – האור, התענוג, שנמצא לפני הרצון לקבל.

    – הרגשת הבורא כנותן בתוך הנברא, בתוך הנשמה.

    ואין מה לשנות בהם. אלא החוק שלפיו הם מתחברים ביניהם, בדחייה הדדית או בחיבור הדדי, הוא נובע מכל אחד ואחד מהם, עד כמה האחד הוא מכריע וקובע לגבי השני. כי מרצון לקבל נקבע היחס למסך. וממסך היחס לאור שצריך לתקן אותו. ומהאור יחס כמה תענוג מופיע בנברא. כלומר, שלושת הגורמים הללו מכתיבים זה את זה. האור שהבורא הקדיש לבריאה, הוא האור שקבע את גודל הכלי, ואת גודל המסך שצריך להיות על הכלי, כדי להידמות לאותו האור.

    ולכן אם משתמשים בגשמיות ברצון לקבל ובתענוג, או ברוחניות באור וכלי, לא קובעים בכך שום עצמיות. כי הם אינם אנחנו. אלא הם כלים, רצונות, שמתעוררים באדם, והוא רץ למלא אותם. אם יש לו מילוי הוא מרגיש טוב, ובחוסר מילוי הוא מרגיש רע. וחוסר המילוי דוחף אותו להשלים את המילוי. ואין לאדם שום בחירה בהתנהגותו, או דבר מה על חשבונו.

    אלא על חשבונו יתכן רק דבר אחד. על כל רשימו של רצון לקבל שמתעורר בו ובא להתפתחות, להוסיף יגיעה בעזרת גורם חיצוני הנקרא "סביבה" – ספרים, רב, קבוצה. הגורם החיצוני הזה נמצא בידי האדם. ואם הוא נעמד מולו ומשתמש בו נכון, בעזרתו הוא מעלה את החיסרון שלו למטרת הבריאה, ויכול להגדיל בעיניו את גדלות הבורא כדי להימשך למטרה. כלומר, לגדל את החיסרון בתוך הכלי, או את המטרה שעומדת לפני הכלי, המקוּוָה לו בעתיד. וכך להעלות את השתוקקותו.

    ולכן כתוב "ומשחרי ימצאונני". רק מי שרודף ללא לאות אחר הבורא, ורוצה להתקרב אליו, מוצא אותו. כמו אותו תיאור של בעל הסולם (בסוף "הקדמה לתלמוד עשר הספירות"), על המלך שהזמין את כל אזרחי מדינתו, לבוא לארמון המלך שנמצא על פסגת ההר. אבל להגיע לארמון לא פשוט ולא קל, כי ניצבים עליו שומרים קשוחים וחזקים, שהודפים את האדם ומונעים ממנו להתקרב. ורק מי שמסגל לעצמו כוח גדול ועקשנות מרובה והכרחיות להגיע למטרה, הוא שמגיע למטרה המיוחלת. והשתוקקות היתר הזו שהאדם מפתח בעצמו, היא שקובעת את אישיותו ועצמאותו.

  8. באילו דרכים אפשר להפיץ את חוכמת הקבלה דרך בני ברוך?

    תודה רבה.

  9. לעופרה וזיו ( בין היתר עולם הנקודים)

    http://files.kabbalahmedia.info/files/heb_RAV_Histaklut_klalit-4_03-06-05.doc

  10. לכולם,

    הספר בעקבות הלב

    לזיו, אלטרואיזם ו"אמונה מעל הדעת"  24

    אמונה – אור הבורא  21  

    לעופרה, כש"אור" נכנס ב"כלי" 138

    אח"פ – חלק ברגשותיו הרוחניים של מקובל 65

    http://www.kab.co.il/heb/layout/set/trans_page/content/view/full_list/18395

  11. גדול זיו!

    אהבתי Cool

  12. שלום נדב.

    את חכמת הקבלה אפשר להפיץ במספר דרכים:

    חלוקת גליונות קבלה למי שרוצה בכך.

    הפצה באינטרנט: דרך אתר מיי – ספייס, פוטו- פייס, בלוגים, פורומים ועוד. אך לשם כך עליך לפעול בתאום עם תנועת בני ברוך.

    תוכל לפנות לתנועה דרך האופצייה: "צור קשר" אשר באתר:

    http://www.kab.co.il

     כמו כן,

    במסגרת הקבוצה הוירטואלית: http://forum.kab.co.il/

    תוכל לקבל רעיונות נוספים, לפעול עם החברים, לשתף ולהשתתף.

    בהצלחה

  13. בהקשר לריטלין, במו עיניי ראיתי ילד (שקרוב אלי) שבעקבות טיפול בריטלין החל לפתח דיכאון , להסתגר, עיניים כבויות, התקפי זעם ותסכול. הנושא הזה לא פשוט. כאב לי לראות את זה. ההצלחה הלימודית (אם לקרוא לזה הצלחה בכלל)ממש לא שווה את זה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest