דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להרגיש את כל צורות העליון ולהסכים

להרגיש את כל צורות העליון ולהסכים

laitman_2009-04_9136_70.jpg

הרצון לא מתגלה עד שהוא לא עובר בעזרת האור את כל ד' בחינות ההתפתחות ומגיע להכרה, הרגשת עצמו, ואז הוא כבר יכול לקבל החלטות לבד ולהגיב בצורה כלשהי לאור.

כלומר בכל מקום בבריאה, היכן שלא נפגוש בבחינת שורש, משמעותה השפעה מהבורא שרוצה להזמין איזו תגובה בנברא ב"יש מאין". מוכרחים לעבור מבחינת שורש הזו, ממה שנקרא "קוצו של יוד", את כל ד' בחינות הוי"ה או בחינות שורש, א', ב', ג', ד' ורק בבחינה ד' נוצרת התגובה מצד האור.

בכל מקום בבריאה, בכל העולמות, לאיזו נקודה שלא נפנה, נגלה שם את בחינת שורש: היחס של הבורא לנקודת "יש מאין". ומתוכה, תחת השפעת האור, כבר מתפתח הרצון, שצריך לעבור ד' בחינות, כדי שייבנה הנברא, ויתחיל להרגיש ולהגיב לפעולת האור.

אז הכל מתחיל מקוצו של יוד', מ"יש מיש" – ממחשבת הבריאה. לאחר מכן היא מתחילה לפעול ונולדות בחינות א', ב', ג', ד' או י', ה', ו', ה'. עד שאנחנו מגיעים לבחינה ד', שכבר מרגישה את עצמה כקיימת.

כאן יש כוח המוביל וכוח המובל וכל אחד מהם הוא בפוטנציאל ובפועל. ג' הבחינות הראשונות (שורש, א', ב'– כתר, חכמה, בינה) עדיין מיוחסות לבורא ובחינות ג', ד' (זעיר אנפין ומלכות) שייכות כבר לנברא.

את אותה ההפרדה אנחנו רואים אחר כך בכל האובייקטים הרוחניים, בפרצופים, בעולמות. ג' המדרגות הראשונות – ג"ר שייכות למחשבה, לתוכנית העליון. וז"ת (ז"א ומלכות) שייכות לתחתון, לנברא, כשהז"א משמש כמתאם בין העליון לתחתון.

העליון, זה כתר. תכונת ההשפעה שלו, זו חכמה. באיזו צורה הוא רוצה להשפיע, זו בינה. באיזו צורה הוא מתייחס לתחתון, זה זעיר אנפין. ליחס הזה יש הרבה רמות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. והמלכות עצמה היא החומר שסופג לתוכו את כל הצורות הקודמות, שרוצה לקלוט אותן ולבנות בתוכו, כדי לקבל את אותה הצורה שיש לבחינות הקודמות.

וכך המלכות מממשת את הפעולה הזאת בתוך עצמה, לכן היא מוכרחה להרגיש את כל הבחינות הקודמות, לקבל מהן התרשמות, להסכים איתן ולרצות להיות דומה להן. ואז היא בתגובה מצידה בונה את אותו היחס אל השורש והיא בעצמה הופכת לשורש.

אי אפשר שיתגלה נברא אם לא עברו לפניו ד' בחינות. רק מהבחינה האחרונה של ההתפתחות, מבחינה ד', כשיש לי גם את הרצון וגם את הכוונה, כלומר הכל יוצא ממני, רק מכאן והלאה ניתן לדבר על הנברא. ולפני כן קיימות רק תכונות הבורא, שעל ידן הוא בונה את הנברא.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 26.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שני צדדים של מחשבת הבריאה
להרגיש את המציאות העליונה
ארבע בחינות של התפתחות הרצון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest