להקדים את הטבע

laitman_2010-06-07_zohar_9093-70.jpg

בעל הסולם, מאמר "מתן תורה": "הרי נמצא הנברא ההוא הולך ומתפתח ופוסע אל על בדרגות ומעלות הרוממות האמורה, עד שמספיק לאבד מקרבו כל הניצוצות של אהבה עצמית, וכל מצותיו שבגופו מתרוממים, ועושה את כל תנועותיו רק להשפיע, באופן אשר אפילו ההכרחיות שהוא מקבל, זורם גם כן לכונת ההשפעה, כלומר כדי שיוכל להשפיע. וזהו אמרם ז"ל: לא נתנו המצוות אלא לצרף בהם את הבריות".

באמצעות העיקרון של אהבה לזולת כמו לעצמי, אנחנו מגיעים לסיום הדרך, לדבקות. בין אם אנחנו רוצים בזה ובין אם לאו, אנחנו חייבים להשיג אותה. הבחירה החופשית שלנו מסתכמת בלהתקדם מהר יותר אם אנחנו מסוגלים להשתמש בסביבה. אחרת הטבע ידחוף אותנו ויחייב אותנו עד שבכל זאת נרצה להתקדם מהר יותר ממנו.

כיצד אנחנו מתקדמים? – הודות להתפתחות הפנימית. כיצד היא מתרחשת? – בעזרת "תורה ומצוות", כלומר בעזרת שיטת התיקון שבאמצעותה אנחנו צריכים לזכך את עצמנו. מובן שלא מדובר על פעולות חיצוניות של העולם הזה. בעל הסולם מביא ציטוט מהגמרא כדי שאנחנו נבין בדיוק שמה שנדרש מאיתנו הוא דווקא התיקון הפנימי של התכונות שלנו. זה אומר שהיחסים ההדדיים שלנו צריכים להיות מכוונים רק להשפעה באותו הגובה כמו אצל הבורא.

כיצד ניתן להשיג זאת? – בשלבים. תחילה האדם אינו יודע דבר, כמו ילד קטן שרק התחיל לגדול. אחר כך מתחילים לתת לו במקצת הסברים, והוא משיג יותר ויותר. בסופו של דבר הכל תלוי בסביבה, בהסברים ובמאמצים, שמשקיעים בחינוך שלו, וגם במאמצים העצמיים שלו, כשהוא מתאמן על התרגילים שהציבו לפניו.

למעשה, מלמדים את האדם להימצא בסביבה ולהשתמש בה בצורה נכונה, בהתאם לעיקרון "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" את היצר הרע האדם מגלה דווקא בסביבה, אין אפשרות אחרת. ומעבר לכך נדרשת התורה בתור "תבלין", כלומר אור המחזיר למוטב. כיוון שדווקא ביחס לאור האדם מרגיש את הרע. האור מגלה את הכלים שלי, וממנו אני דורש לתקנם. ואחר כך, אותו האור גם ימלא אותם. כך, בשלבים, האדם מגיע לתיקון.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, 27.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מסר של האור
תוסיף תבלין לרצון שלך
נוטלים יוזמה מהאור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest