דף הבית / חינוך, ילדים / להפוך זר לקרוב

להפוך זר לקרוב

אם אנחנו מדברים על הדור החדש, על העידן החדש שבו אנחנו חיים, אז אנחנו מגיעים למסקנות עוד יותר חשובות. אנחנו אומרים, שכולנו חיים על פני כדור הארץ, קשורים בקשר חזק ותלויים זה בזה, שהסביבה היא זהה עבור כולם, שאנחנו משפיעים על האקלים, על איכות הסביבה. מה שקורה במקום אחד עלול לגרום לרעידת אדמה או לצונאמי במקום אחר, מלחמה בארץ אחת באה לידי ביטוי באופן ישיר במצבן של מדינות אחרות …

אנחנו רואים שאנחנו לא רק צריכים להצטרף לקהילה מסוימת או לקבוצה, אלא שיש צורך לארגן חינוך כללי, גלובלי, אינטגרלי!

אם אנחנו קשורים יחד, אז החינוך שלנו והאווירה שיצרנו מהווים את הגורם המכריע בהתפתחות שלנו. הם צריכים להעביר לנו את אותם הערכים כך שנוכל להבין אחד את השני, תוך שמירה על האינדיבידואליות ועל החופש של כל אחד. אחרי הכול, אם אנחנו כל כך תלויים זה בזה, עלינו להבין, להרגיש אחד את השני ולהיות קרובים יותר!

העניין הוא שאנחנו לא מבינים אחד את השני, כפי שקורה במשפחה שבה כל אחד מתלונן על חוסר הבנה. אנשים לא מתאימים זה לזה, כי יש להם ערכים וטעמים שונים, גישות שונות לחיים…

מצד אחד, כדי להבין את הזר וגם את הקרוב, דרוש חינוך. מצד שני, הזר הופך להיות הרבה פחות זר, אם התרבות של היום, החינוך, הכלכלה, וכל המערכות הקיימות כל כך קרובים ותלויים זה בזה.

צריך לפתח מערכת חינוך גלובלי, בינלאומי. והארגון העולמי הזה צריך לדאוג לכך שלכל אדם בעולם, בחינוכו, בתרבות שלו, בגישה לחיים, יהיה משהו במשותף עם האחרים. אז הוא ידע איך לקבל את האחר, ולבסוף האנשים יתקרבו זה לזה בדעותיהם וטעמם, ויוכלו להפוך את החיים שלהם למאובטחים יותר ולהגיע להסכמה ביניהם.

בנוסף, מדובר לא רק הבנה הדדית בין שני זרים, אלא שהתהליך הזה יבוא לידי ביטוי בהסכמים בינלאומיים, בקבלת החלטות מכריעות בתחום הפוליטי, הכלכלי, בתחמושת, בכל תחום. עלינו להתקרב זה לזה, וזה תלוי אם אנחנו נצליח ליצור מערכת חינוך אחידה.

במילים אחרות, אנחנו צריכים להבין שהסביבה כגורם צריכה להיות הפתרון לכל הבעיות שלנו, זה טמון בטבע! לכן, במקום לכלוא ולבודד אנשים שמבצעים מעשים בלתי ראויים, אנחנו צריכים להכריח בצו בית משפט, לשים אותם בסביבה מיוחדת שתחנך אותם ותהפוך אותם לאנשים שמועילים לחברה. ואנחנו, בכפוף לכך, נאמת את ההשפעה של הסביבה על האנשים האלה, ובתנאי שהם עוברים תיקון, אז נשחרר אותם ונעבירם לחברה הרגילה.

אותו העיקרון עובד כלפי ילדים, ובתי הספר. אנחנו צריכים לבדוק כדי לזהות סוגים שונים של אנשים ולהחליט מה מתאים לכל שכבה, לכל גיל. על בסיס זה, כמו כן גם בהתאם לאופי ולתכונות של האדם, ובעזרת חשיפה כוללת של החברה הסובבת, אנחנו יכולים לתת לו את ההזדמנות להביע את עצמו בצורה אופטימלית.

כלומר, בפנינו כלי תכליתי, רבגוני שבתוכו יש הרבה חוגים וקבוצות שונות, ואנחנו צריכים להשתדל להביא את האדם תחת ההשפעה של החברה הנתונה, עד שהוא יקבל צורה נכונה והרמונית.

זה דומה לפרי שמתבשל, שצריך חום וקור, לחות ויובש, ואור, ושילוב כלשהו של מינרלים ביום ובלילה. גם כאן, כדי שהאדם יתבגר ויהפוך ל"פרי" בשל, מתוק עבור כולם, הציבור לא צריך ללחוץ עליו בכיוון אחד בלבד, אלא לספק את כל הצורות האפשריות, השונות של השפעה.

לכן, הסביבה זה הגורם היחיד שבאמצעותו אנחנו יכולים לתקן את כל הרוע שקיים באדם ובאנושות בשל האגו שלנו. אנחנו רק צריכים לקחת את התרופה הזאת בידינו, לארגן צורות שונות של סביבה, שתואמות את התרבות, החינוך, ההרגלים של האומה, התכונות מיוחדות של הציביליזציות השונות ובכך להגיע לכל חלק מהחברה האנושית, לכל ארץ, עד הפרט.

מתוך התוכנית "חיים חדשים",שיחה מס' 3, 29.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ללמד את הגישה כלפי העולם
חינוך המבוגרים הוא המפתח במאה ה-21
לכל אחד הסביבה המתאימה לו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest