דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להסתכל אל תוך השורש

להסתכל אל תוך השורש

בעל הסולם, מאמר "החרות": "לפיכך יש לנו להבין, אשר בכל התהוות שבעולם, משותפים ארבע גורמים, שמארבעתם יחד יצאה ונקבעה אותה ההתהוות, ונקראים בשם:

א. המצע.

ב. דרכי גורם ונמשך, המיוחס לתכונת המצע, מצד עצמו, שאינם משתנים.

ג. דרכי הגורם ונמשך הפנימים שלו, המשתנים מסבת מגע עם כחות זרים.

ד. דרכי הגורם ונמשך של דברים זרים הפועלים עליו מחוץ".

ההשפעה העקבית של הגורמים האלה ושיתוף הפעולה ההדדי ביניהם מספקים לנו בסופו של דבר את ה"תוצר": אדם או ישות אחרת כלשהי. "אין חדש תחת השמש". אם אנחנו רואים משהו, זה תמיד נובע מהמדרגה הקודמת, שהתפתחה באמצעות ארבעת הגורמים הנ"ל.

למה כל כך חשוב לדעת עליהם? מפני שבלעדיהם אנחנו לא נבין עם מה יש לנו עסק. מי אני? מה אני רואה? מה משפיע עליי? שום דבר לא יהיה מובן לי, לא במחשבות ולא ברצונות. עצם השאלה: "מה זה?" מאלצת אותי לבחון את ארבעת הגורמים שיצרו את החפץ המדובר. כאשר אני לומד אותם, אני משיג אותו, בין אם זו תופעה או תכונה, משהו שפועל או נפעל, משהו רוחני או גשמי… תפיסת המציאות שלי מלכתחילה מסודרת כך, שהחפצים שלא עברו דרך ארבעת הגורמים האלה, פשוט אינם קיימים עבורי. אינני יכול לזהות אותם.

כל מה שאני רואה – כבר עבר התפתחות מסוימת ולכן התגלה בתוכי. כאשר אני שואל "מה זה", אני למעשה שואל על המקור של הדבר. ובכן, בין המקור הזה לבין התפיסה שלי נמצאים אותם ארבעת שלבי ההתפתחות, ארבע הבחינות, ארבעת הגורמים. בלעדיהם אינני מסוגל לתפוס את החפצים והתופעות השונות. עצם השאלה על המהות של מה שלא יהיה, נוגעת להבדל בין השלב הקודם, שבו עדיין לא תפסתי את התופעה הנתונה, לבין ההרגשה הנוכחית, שבה אני כבר תופס אותה.

אם כן, האם אנחנו יכולים לקרוא לכל מצב קודם בשם "מצע"? מהו המצע הזה? האם קיים איזשהו מצב התחלתי, קדמון?

ברוחניות תמיד יש התחלה, כלומר שורש, שאחריו באה ההתפתחות בארבעה שלבים. השרשרת הזאת מהווה "יחידה" סטנדרטית, ואת בחינת השורש שבה אפשר לכנות בשם "מצע", שממנו מתחיל כל התהליך.

"ואותה המהות, שפשטה צורתה הקודמת, היא מוגדרת בשם "מצע", שבו טמון הכח העתיד להתגלות, ולהקבע בגמר הצורה של אותה ההתהוות, ועל כן, ודאי הוא נחשב לבחינת הגורם העיקרי אליה".

במצע טמון הכוח, הפוטנציאל, שהופך אחר כך לפעולה, ומקבל במדרגה האחרונה את הצורה הסופית.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החרות", 15.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להיפרד כדי להתאחד
לרדת כדי לרכוש רצון חדש
התחלת מדרגה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest