דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להיפטר מהזדונות

להיפטר מהזדונות

קיימים שני סוגי הסתרה: הסתר כפול והסתר אחד. בהסתר כפול אנחנו, מחוסר ברירה, מבצעים זדונות, ובהסתר אחד – שגגות.

כאשר אנחנו רוצים להיתקן, "נשפך" עלינו האור המחזיר למוטב, ואנחנו עושים "תשובה מיראה". ואז הזדונות שלנו הופכים לשגגות, על אף שהם נשארים עדיין בגדר של חטאים. ודאי שהכול כאן תלוי באור המחזיר למוטב. הוא מחזיק אותנו בכזאת דרגה שבה אנחנו כבר בטוחים שלא נחטא עוד. ואפילו אם עדיין לא יצאנו מהחטאים, בזכות האור אנחנו לא חוצים את "הקו האדום" וממשיכים לתקן את עצמנו.

בעל הסולם כתב על כך ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות": "ולפיכך, אחר שזכה לתשובה מיראה הנ"ל, שפירושה, בהשגה ברורה של השגחת שכר ועונש, עד שבטוח שלא יחטא, הנה נתקנת לו לגמרי, בחינת ההסתר בתוך הסתר. שהרי, עתה רואה הוא בעליל, שיש השגחת שכר ועונש. וברור לו, שכל ריבוי היסורים, שהרגיש מעודו, היו לו לעונש, מהשגחתו יתברך על החטאים שעשה".

כתוצאה מחטא "אדם הראשון", כלומר משבירת הכלים, האדם מרגיש עד כמה הוא שבור על ידי היצר הרע וזה מביא לו הרגשה של ייסורים.

"ואגלאי מלתא למפרע, שהיתה לו אז טעות מרה. ולפיכך, עוקר הזדונות האלה משורשם".

האדם טעה בהנהגה ובמצבו העצמי. הזדונות שלו היווּ למעשה דווקא את ההנהגה השלילית. העניין הוא לא בהרגשות הטובות או הרעות, אלא בכך שהוא לא יכול היה להתגבר על עצמו ולהצדיק את הבורא כטוב ומיטיב.

"אמנם לא לגמרי, אלא שנעשים לו שגגות. כלומר, בדומה לעבירות שעשה מבחינת הסתר אחד, שנכשל מחמת בלבול הדעת, שהגיע לו מתוך ריבוי היסורים, שמעבירים את האדם מדעתו, שהמה נחשבים רק לשגגות".

את הזדונות האדם ביצע כביכול בעצמו ואילו את השגגות הוא נאלץ לבצע בעל כורחו. באופן כזה, לאחר שהוא סיים עם החטאים, הוא עדיין מקולקל.

בעל הסולם ממשיך: "אמנם את הסתר הפנים הא', שהיה לו לפני זה, לא תיקן כלל, בתשובתו זאת. רק מכאן ולהבא, אחר שזכה לגילוי פנים, כנ"ל. אבל לשעבר, בטרם שזכה לתשובה, הרי נשאר לו הסתר הפנים וכל השגגות, כמו שהיו, מבלי שום תיקון ושינוי כלל. שהרי גם אז האמין, שהצרות והיסורים, באו לו מחמת עונש, כמש"ה: "ואמר ביום ההוא, על כי אין אלקי בקרבי, מצאוני הרעות האלה".

מקודם לאדם היו זדונות (2) ושגגות (1). אבל מה קרה עכשיו, כשהוא תיקן את הזדונות שלו? האם הם הצטרפו לשגגות שכבר קיימות? או שהשגגות הקודמות תוקנו לזכויות?

התשובה השנייה היא הנכונה. הם תוקנו והפכו לאותם הכלים שבהם האדם מגלה את ההנהגה של שכר ועונש.

והשגגות עדיין נשארות בהסתרה. בהן האדם לא רואה מהצד את הטוב והמיטיב.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 29.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מפותים על ידי האור
כשהאור נמצא, הוא לא מתקן
כל האור – זה יותר מדי. אפשר רק חלק קטן?

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/c0vTQ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest