דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לדעת את העולם בו אנו חיים

לדעת את העולם בו אנו חיים

בעל הסולם, "מהות חכמת הקבלה": "חכמת הקבלה היא לא פחות ולא יותר אלא סדר של שרשים המשתלשלים על דרך קודם ונמשך בחוקים קבועים ומוחלטים המתחברים וקולעים למטרה אחת מאד נעלה, הנקובה בשם "גילוי אלקותו ית' לנבראיו בעולם הזה".

אנחנו, בני האדם, חיים באיזו מן מציאות, מרגישים את עצמנו ואת מה שסביבנו, ובאופן אינסטינקטיבי רוצים לדעת מה זה. הרי המהות של האדם הוא רצון אגואיסטי למלא את עצמו. ובאופן טבעי הידיעה על המקום בו האדם נמצא תעזור לו למצוא את הדברים המועילים לו ולהימנע מהדברים המזיקים לו, בצורה כזאת, שהוא יגיע לתוצאה המועילה והכדאית ביותר עבורו.

לכן, אחרי שאני מעביר זמן מה במציאות מסוימת, עולות בי השאלות על מה היה ומה יהיה. אני רוצה להיות נצחי ולהרגיש כל רגע במצב מצוין, בשלמות ובנצחיות. הרצון שלי דוחף אותי לקראת זה.

באופן כזה יש לי משיכה טבעית לידיעה על המציאות האמיתית שבה אני קיים.

עכשיו אני לא בעל הבית על הגורל שלי, אני לא יודע מה יקרה לי בעוד רגע, ובעצם, אני לא מסוגל להחליט שום דבר בעצמי.

זה מאוד מעציב ומטריד אותי, וכתוצאה מכך, אני שומר על עצמי על ידי "מנגנוני הגנה" על מנת להיזהר מחום ומקור, משודדים וחיות טרף, ובכלל, מכל דבר רע. בבית, ברחוב, בקרבת אדם אחר – אני כל הזמן דואג לכך שאני אהיה במצב הבטוח ביותר. וגם זה נובע מהרצון לקבל שלי.

כתוצאה מכך, האדם רוצה לדעת מה קורה, היכן הוא נמצא, באיזו מציאות הוא חי. הוא אפילו מפתח דיסציפלינות מדעיות, העיקר להרגיש בכל רגע תחושות נעימות יותר.

ולהיפך, מה שלא מבטיח לנו שום הנאה, אנחנו משליכים הצידה, כמו למשל: עזבנו את תוכנית חקר החלל. בעבר היא עוררה עניין עצום, ואילו היום אנחנו רואים שלא כדאי להשקיע בה אמצעים רבים. החשבון הראה לנו שאין שם מה להרוויח. ובמקום שאין רווח, אין שם כדאיות. באופן דומה אנחנו פחות ופחות שמים לב למחקרים על עמקי הים והיבשה. האדם דואג בצורה מתמדת למה שקרוב לליבו.

אמנם אם נסתכל על התמונה באופן כללי, חסר לנו ידע על המערכת שבה אנחנו נמצאים. אנו רואים שהכול בה נע, הכול מתוכנן, קשור בצורה הדדית, כולל אותנו, אבל אנחנו לא יודעים את המהות של כל המתרחש. באופן כזה, הידיעה על המערכת הכללית היא הדבר העיקרי ביותר. ממנה נדע את הכול.

אף על פי שאנחנו רוצים לטפח גישה מערכתית, אנחנו לא מצליחים בכך ולכן מתייאשים מכל המדעים שלנו. הרי הם אינם מספקים לנו ידיעה ברורה שתאפשר לנו להיות אדונים לגורלנו, לחיינו, למלא אותם נכון ולצאת מגבולותיהם, וכולי.

וכאן עולה לחזית הבמה חכמת הקבלה, שהיא המדע העתיק ביותר. לפני אדם, רק אנשים בודדים היו בעלי פיסות ידע על הטבע שהתבסס על המגע עימו. ואילו אדם גילה את המערכת, את חכמת הקבלה, ובזאת בעצם גילה את הכול.

אנחנו לא צריכים יותר שום דבר. אם אנחנו יודעים כיצד להשפיע בצורה נכונה על המערכת ששולטת בנו, בכל העולמות ובכל המציאות, אז אין צורך בתוספות זעירות של פיזיקה, כימיה וכולי. אין בהן טעם, כי חכמת הקבלה כוללת את כולן. ממנה ברור לנו מה כדאי לעשות בכל תחום ומה לא כדאי, וזה ללא צורך להתעמק בנפרד במבני האטומים והמולקולות, בחוקי העולם הדומם, הצומח והחי. אם אנחנו מכסים את המערכת בכללותה, אנחנו מרגישים כל פריט שלה, מבינים אילו יחסים אמורים להיות לנו כלפיה על מנת שהיא תעבוד באופן המועיל ביותר עבורנו.

יוצא מכך, שאפשר לגלות בחכמת הקבלה את כל שאר המדעים לכל עומקם, עד למדרגה הסופית.

כמו שאומר בעל הסולם, חכמת הקבלה זוהי ידיעה כללית על הכול. היא מתגלה בשיתוף עבור כולם בסוף ההתפתחות האנושית. וכמו כן, היא מתגלה לאנשים בודדים, החל מאברהם והאלה.

אחרי הדרגות של הטבע דומם, צומח וחי, מהקוף (כך כותב האר"י) נוצר האדם. בהתחלה זה היה מעין דימוי מסוים של המדרגה החדשה, ואחר כך הופיע בן אדם אמיתי, שהוא האדם שגילה והתחיל לחקור את המערכת שבו הוא נמצא. ומכאן שמו, "אדם הראשון".

הוא באמת היה הראשון לפי התפיסה שלו, לפי השגתו ומהותו. ממנו אנחנו מתחילים למנות את כל אלה שנקראים "אדם" והם המקובלים שהשרשרת שלהם נמשכת עד זמננו. עליהם נאמר: "אתם קרויים אדם", מכיוון שכל השאר עדיין נמצאים ברמת ה"חי".

בכל זאת, כל האנושות, בסופו של דבר, תצטרך לגלות את דרגת ה"אדם" ולממש את חכמת הקבלה במלואה.

מתוך שיעור על מאמר "מהות חכמת הקבלה", 18.08.2014

ידיעות קודמות בנושא:
המדע שמגלה את סוד הבריאה
המדע על הכוח שמנהל את העולם 
מושגים רוחניים בתפיסתם של אנשים רגילים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest