דף הבית / חינוך, ילדים / לגלות את הרע, כדי להתרחק ממנו

לגלות את הרע, כדי להתרחק ממנו

העיקרון הראשון בחינוך: "הטבע מאוחד, אנחנו מנוגדים לו".

חלק שני: "קשר הדדי כתנאי לאיזון": כל פרט בטבע שואף לאיזון ולהרמוניה (הומיאוסטאזיס בלשון המדע) – וכך גם אנחנו, כפרטים במערכת הטבע, מחויבים להגיע לאיזון ולהרמוניה. בניגוד לטבע הדומם, הצומח והחי שנדחפים לאיזון בצורה אינסטינקטיבית, עלינו להגיע לחיבור ולהתחשבות הדדית מתוך התפתחות הכרתית. זהו ייחודו של האדם על פני שאר פרטי המציאות.

האדם צריך לגלות את חוסר האיזון – במודע, בהכרה, ברגש ובשכל. עליו לראות את כל הדברים החיוביים והשליליים: עד כמה הוא מנוגד ועד כמה הוא מאוזן. עליו להרגיש זאת, לפתח בתוכו יותר ויותר רגישות לכך, עד המידה שבה דווקא הרגישות לאיזון עם הטבע תוביל אותו במדרגות ההתפתחות עד לפסגה עצמה.

כפי שאומר בעל הסולם, קיבלנו את שיטת הקבלה על מנת לגדל בתוכנו את הכרת הרע. זאת כל הסיבה: אנחנו ניגשים לחינוך החדש כדי להכיר את הרע שלנו. הרי איננו זקוקים ליותר מכך. כשאנחנו מרגישים את הרע, אנחנו לפי הטבע בורחים ממנו, מתרחקים ממנו בדיוק במידה הנדרשת כדי להפסיק להרגיש אותו. כלומר, על ידי הגברת הרגישות שלי לרע, אני אתרחק ממנו עוד ועוד – ותמיד לאותו מרחק שממנו הרע אינו מורגש. הרע מתגלה בתוך השנאה הדדית בינינו, שבגללה אנחנו מנוגדים לטבע הבריאה. הבעיה שניצבת בפנינו היום היא לקשור את כל הצרות והאסונות של העולם המודרני לחוסר הקשר בינינו, או במילים אחרות לחוסר התאמתנו לטבע הגלובלי.

הצרה העיקרית שלנו היא חוסר הקשר. הבעיה היא לא ההתדלדלות של משאבי הטבע וגם לא הזיהום. למען האמת, זה לא חשוב. לטבע יש את הכוח לנקות את עצמו ולחזור למצבו התקין, אך גם זה תלוי רק בקשר הטוב בינינו. אנחנו צריכים להסתכל לא על הטבע, אלא על מה שקורה בינינו. בצורה כזאת נגיע להשתוות אליו.

מתוך שיעור בנושא "עקרונות החינוך הקבלי", 16.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להביא לכל אחד את עקרונות החינוך
מה הטבע דורש מאיתנו?
אל תאחל רע לאחרים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest