דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא קוסם ולא מחנך רוחני

לא קוסם ולא מחנך רוחני

לעיתים קרובות האדם לא יכול להעריך את המורה-המקובל שלו ולהבין אותו בצורה נכונה, מפני שהאגו מסתיר את המורה ממנו. רבים באים והולכים עם זלזול, מפני שציפו שיתייצב לפניהם קוסם, יניף מקל קסמים וישנה את התלמידים, ייצור לפניהם מהלכים מיוחדים.

רב"ש מעולם לא עשה זאת. להיפך, חל איסור על כך, מפני שאחרת אתה קושר את האדם אליך ושולל ממנו את הבחירה החופשית. אתה אפילו לא יכול להראות לו שאתה נמצא בדרגה רוחנית, ויותר מכך, שאתה מוביל, מעלה או מוריד אותו מדָרגות רוחניות.

יש כאן יחסים הדדיים רציניים מאוד שבהם המורה צריך להיות נמוך יותר מהתלמיד, ולא גבוה ממנו. כמו המקובל המפורסם רבי יוסי בן קיסמא שחי לפני 2500 שנה. הוא ידוע בכך שכל הזמן הרגיש נמוך ושפל יותר מהתלמידים שלו, והודות לכך התקדם. מובן ש"נמוך ושפל מהם" הוא מושג אלגורי. המורה ביחס לתלמיד הוא כמו אימא שמרגישה נמוכה ושפלה יותר מהילד שלה, מפני שכל הזמן היא משרתת אותו, מטפלת בו, וכל רצונותיו הם כציווי עבורה.

המורה יכול להיות רציני, תובעני, הוא אפילו יכול להיראות אכזרי, אבל בכל מקרה הרצונות והמטרות של התלמידים קובעים את מצבו ואת כל מה שהוא משייך אליהם. הוא מציג וקובע את תהליך הלמידה, משרת אותם בכל, אך ורק מפני שטבע ההשפעה והאהבה שלו מאלץ אותו לפעול באופן כזה. ואפילו אם הוא קפדן, זה מפני שהקפדנות הזאת הכרחית כדי להביא את התלמידים כמה שיותר מהר למצב הרוחני המתאים.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 02.12.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest