דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא ניתן להבין ולמדוד את הבורא בשׂכל

לא ניתן להבין ולמדוד את הבורא בשׂכל

בספר הזוהר כתוב: "כי בכל חכמי הגויים מאין כמוך". מדובר על אבחנות שבתוך האדם. כוהן, לוי, ישראל, נקראים בסך הכול יהודים, כי הם נמשכים לייחוד. מדענים – פילוסופים, זה הרצון של האדם להשיג את אותו הדבר, אבל באופן עיוני ושׂכלתני בלבד, ללא שום שינוי ותיקון של עצמו.

זו עבודה רק במוח ולא בלב. אבל אנחנו הרי צריכים לתקן את הלב, כלומר את הרצונות של האדם. ואילו ה"פילוסופים" רוצים לעשות את אותו הדבר רק במוח, ולכן הם נמצאים בבלבול ועוסקים ב"עבודה זרה", בכך שיוצרים כל מיני דמיונות בראשם.

כל התכונות, חוץ מישראל (אלה שמכוונים ישר – אל) נקראים "אומות העולם", כיוון שאינם נמשכים לדבקות עם הבורא כדי לעשות לו נחת רוח. אומות העולם מתחלקים לשבעים אומות, וישראל מתחלק ל – 12 שבטים ולעוד הרבה מאוד חלקים, כלומר החלוקה היא אין סופית. אבל יחד עם זה, כל אחד מאיתנו הוא כלול מכולם. זה נעשה כתוצאה מ"שבירת הכלים" כהכנה בשבילנו.

לכן, כאשר אנחנו קוראים בספר הזוהר על איזה פילוסוף חכם או צדיק גדול, צריך להתייחס לזה כאל סיפור על האבחנות שבתוכנו. כל התורה כתובה כלפי אדם אחד, שכולל בתוכו את כל העולם. והשאלה היא, האם האדם הזה נברא כמישהו שמסוגל להשיג את הבורא על ידי ה"כלים" הפנימיים שניתנו לו: הרצון לקבל שלו וחכמה, שׂכל?

וודאי שלא! כל הרחבת ה"כלים" שלנו, שבהם אנחנו משיגים את הבורא, ולא מתפלפלים עליו ומתבלבלים כמו חכמי "אומות העולם", נעשית רק על ידי הכוח העליון שנותן לנו "מסך" ו"אור חוזר". זוהי הרחבת "כלים" אחרת לגמרי בהשוואה לאלה שאנחנו יכולים להרחיב על ידי החכמה.

אם האדם לומד את הדבר הזה בצורה שׂכלתנית, אז הוא רוכש חכמה, שׂכל, מקבל הרחבה שׂכלית. אבל בזה לא מתרחבים כלי הקליטה שלו להשגת המערכת האלוקית, מערכת ההפעלה העליונה. הוא לא לומד על הכוחות שמפעילים אותו, כלומר הוא לא לומד את המאציל. כי אפשר להשיג את המאציל רק במידה שאתה רוכש את התכונות שלו. ואם האדם לא שינה את התכונות שלו, אז הוא עדיין נמצא בחזקת הנאצל, בשליטת הרצון לקבל והשׂכל שמשרת את הרצון לקבל, בכך ששואף למלא אותו.

כך אנחנו עובדים בעולם הזה ואין מה לעשות. עד שלא תגיע עזרה מלמעלה ותרחיב את כלי הקליטה שלנו, תיתן לנו כלֵי השפעה חדשים, אנחנו לא נשיג את הבורא. לא יהיה לנו שמץ של מושג מה זה אלוקות, מה זה העולם הרוחני.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, הקדמת ספר הזוהר, 18.08.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ניצוץ ההתפתחות
ספר הזוהר – אוסף של תרגילים לכניסה לרוחניות
כל העולמות – בתוך האדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest