דף הבית / כלכלה / כסף / לא אבטלה, אלא חירות מהעבדות

לא אבטלה, אלא חירות מהעבדות

אנחנו זקוקים לשינוי גדול מאוד, למהפכה פנימית אמיתית, וגם לשינויים חיצוניים, לארגון חדש לחלוטין של כל החברה האנושית. אנחנו נצטרך לעשות זאת או מתוך הכרח, כתוצאה מהלחץ וחוסר המוצא – או שכבר לפני זה נבין לאן אנחנו הולכים ושלא נשארת לנו ברירה אחרת.

הרי יש לנו עסק לא עם מובטלים, אלא עם אנשים שאין להם שום צורך לעבוד בעבודות חסרות תועלת. לא לכולם יחד, ולא לכל אחד בנפרד. מלבד ההכרחיות לחיים שאותה אנחנו חייבים לספק לעצמנו – את כל השאר אנחנו צריכים להקדיש למטרת קיומנו.

וזוהי שאלה מהותית מאוד: בשביל מה בעצם אנחנו חיים? ודווקא השאלה הזאת יוצאת עכשיו אל החזית. כל החיים יהיו מאורגנים בהתאם לשאלה העיקרית הזאת, ולה אנחנו נקדיש את רוב הזמן מלבד העיסוקים ההכרחיים ביותר לקיומנו.

כלומר לא מדובר על: במה להעסיק את המפוטרים מהעבודה. אנחנו צריכים לראות את העולם בצורה הפוכה. אנחנו צריכים שהגישה שלנו אל העולם תשתנה באופן מוחלט: כל מה שהיה בעבר יתפרק ונתחיל לבנות בצורה אחרת את הסביבה, את כל הארגונים והמוסדות, ואת היחסים בין בני האדם.

כשאני אפגוש מכר שלי, אני לא אשאל אותו יותר: איפה אתה עובד, כלומר, לאיזה אדון אתה שייך: להיי-טק, לבנק, למוסך או לעוד מישהו שבשבילו אתה עובד כל היום. כבר לא יהיה חשוב כל כך במה אתה עובד. העבודה תהפוך לצורך פשוט לסיפוק צרכי החברה, שעליה האדם יבזבז כמה שעות ביום ויקבל את כל הנחוץ לו, כמו כל האחרים, בתנאי שהוא מתקדם וממלא את זמנו העיקרי בהשגת המטרה הראויה לאדם.

ואז אני אשאל אותו: איפה אתה לומד, באיזו קבוצה, באיזו דרגה. אני אתייחס אליו כאל אדם ולא כאל עבד של האדון שהוא משועבד לו. קודם כל עלינו לפתח את המושג הזה, להפנים את התמונה העתידית הזאת ואת המעבר מהמצב הנוכחי אל המצב שתיארתי במקצת.

זה דורש מהפך עצום בתפיסה, בהרגשה וביחס. אנחנו צריכים להשתנות מבפנים, וזה לא פשוט – צריך לשבור את אופן המחשבה ואת הלב הקודמים שלנו. עבור אדם רגיל שחי בעולם הזה, לא יכול להיות שינוי עוצמתי ומשמעותי יותר מאשר זה, כי זה שייך למהות החיים וקובע עם מה האדם קם, עם מה הוא הולך לישון, כיצד הוא מעביר את כל היום שלו, במה הוא עוסק, כיצד החברה מתייחסת אליו, מה היא חייבת לעשות ביחס לכל אדם, כיצד לפתח את מערכות הלימוד והחינוך. כל זה צריך להשתנות.

אנחנו צריכים לתאר לעצמנו את התמונה העתידית הזאת ולהבין מהם השינויים הראשוניים ביותר שצריכים להתבצע בהתאם לכך. אולי העולם עדיין לא מבין את זה, אך זה העתיד שלו, וכל הצעדים שנתחיל לעשות עכשיו, אפילו ההתחלתיים ביותר, יובילו אותנו לכיוון הזה.

הדבר דומה לילד קטן שאינו מבין מדוע הוא מגיע לגן הילדים שלו וכיצד מתכוונים ללמד ולחנך אותו שם כדי למסור אותו לאחר מכן לבית הספר. כך גם אנשים מבוגרים לא חייבים להכיר עכשיו את כל השינויים הגלובליים שמצפים להם. בהדרגה, לפי המידה שבה הם משתנים, כשהם יעשו את הצעדים הראשונים הם יוכלו להביט קצת יותר רחוק, להבין טוב יותר ולקבל את השינויים כרצויים.

משימתנו היא לפתח מערכת חינוך כזאת, שבה האדם ישתנה לקראת המצב החדש שאותו הוא בכל מקרה חייב להשיג. וככל שהוא ישתתף בצורה פעילה יותר בתהליך המוצע לו, כך הוא יעבור את השינויים הללו בצורה רכה וקלה יותר.

ודאי שהוא לא יוכל להשתנות ברגע אחד ולהפוך להיות אדם חדש, לדלג ממצב למצב. זה דורש מהפכה פנימית ומאוד לא פשוטה. אך צריך להציע תהליך התפתחות כזה שיאפשר לאדם להשתנות בהדרגה, אפילו מבלי להבין עד הסוף מה קורה איתו, בדרך לקראת העולם החדש.

וזה לא רק שזמן העבודה והערכים הרגילים שלנו ישתנו במקצת. במהלך אותן השעות שמוקדשות ללימוד ולחיבור, האדם יתחיל לבנות את עצמו, להכין את עצמו לעולם החדש, כך שמוחו וליבו יהפכו ל"אנושיים" במקום המוח והלב הנוכחיים שלו, שהם מוח ולב של עבד.

מתוך ישיבת תוכן בנושא העולם החדש, 01.12.2011

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest