דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כשהופרו כל הגבולות

כשהופרו כל הגבולות

שאלה: לבעלי חיים יש חוש טבעי, אינסטינקט, שעוזר להם לשרוד. למה לנו אין כאלה אינסטינקטים בריאים, שהיו יכולים להביא אותנו לשגשוג ורווחה בחיים?

תשובתי: ככלל, האדם לא עושה חשבון, אלא מיד נכנע ומבצע את מה שדורש הרצון. אין לו בחירה: אני רוצה! רוצה, וזה הכול.

שאלה: האם אנחנו יכולים, ביודעין מראש שהרצונות מנהלים אותנו, להתגבר על המצב הזה?

תשובתי: בסופו של דבר, לא. הדבר היחיד שבכוחנו לבצע זה תרגילים מיוחדים, כדי לייצר הרגל להתגבר על רצון אחד על ידי רצון אחר. זה הכול. נאמר, אימא אומרת לילד: "תכין שיעורים אז אני אקנה לך גלידה". הוא עושה חשבון, שבמקום עונש הוא יכול לקבל שׂכר, ומכין את שיעורי הבית.

כאן פועל חשבון, אבל הרצון מחייב: אני רוצה שכר ללא עבודה ומאמץ מצידי. הייתי רוצה בכלל לא לעשות שיעורים ולקבל גלידה, אבל מחוסר ברירה אני עושה. ואז אני עוד יותר שונא את השיעורים, מפני שאני לא יכול להיפטר מהם.

למעשה, אין לנו בחירה, מפני שאנחנו לא יכולים לעמוד בפני הרצונות שלנו. רק הפחד, וגם כן, עד לרמה מסוימת, עוזר לאדם להחזיק את עצמו בהתנהגות נכונה. זה נקרא חינוך על ידי מוסר: אנחנו מספרים לילדים על כמה שנסבול אם ניגרר אחרי הרצונות שלנו.

השיטה הזאת יוצרת הרבה בעיות. בכך שמגבילים ומפחידים את האדם אנחנו עושים ממנו מכונה שפועלת רק מתוך פחד.

שאלה: יכול להיות שהמסגרות האלה שומרות על האדם?

תשובתי: איסורים מוסריים ופחד לאבד שכר בעולם הבא מחזיקים את האנשים מתוך חוסר ברירה, אבל בתנאי שהרצון לקבל שלהם הוא לא גדול. אבל מאחר והרצון הזה גדל מיום ליום, אז היום אנחנו הגענו לזה, שדָת ומוּסר כבר לא מחזיקים אותנו במסגרות. ואנחנו עושים כל שעולה על רוחנו בזה שהולכים בעקבות הרצונות שלנו בכל התחומים, באוכל, במין, במשפחה, ביחסים בחברה.

הפתיחות הזאת מתקבלת עכשיו כנורמה: כך נהוג, אין יותר שום גבולות. במקרה כזה האדם צריך לבדוק: זה טוב יותר עבורו או גרוע יותר? מקודם הוא היה תחת לחץ של החברה, שכל הזמן הגבילה אותו, כמו למשל, החינוך האנגלי המסורתי, ועכשיו נהיה לו טוב, כי הוא חי איך שבא לו. אבל בכל אופן, אנחנו רואים, שהוא בכל זאת לא מאושר.

שאלה: מהו הצעד הבא?

תשובתי: ערכים ועזרה הדדית האדם מקבל מהחברה. לכן צריך להביא אותו לקשר הדדי נכון עם הסביבה. בקשר ההדדי הזה הוא יוכל לברר נורמות הדרושות להשגת הרצוי.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 247, 07.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ציוויליזציה של חסרי שׂכל
מה להעדיף?
התגברות על פני המאבק בתחנות רוח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest