דף הבית / כלכלה / כסף / כל העולם בטיפת רשימו

כל העולם בטיפת רשימו

שאלה: השינויים הפנימיים באדם תלויים ברשימו. האם הרשימו הוא הדבר שאותו הכלכלה החדשה צריכה לקחת בחשבון?

תשובתי: הרשימו הוא התמונה השלמה של כל המציאות, רק שהיא עדיין לא מתגלה לנו. ודאי שהכול טמון בתוכו, וככל שהוא מתגלה לי, אני מרגיש ביתר בירור שאני נמצא בתנאים חדשים. כלומר, בעולם חדש שפועל לפי כוחות ונוסחאות חדשות. משתנה הקשר בין האור הישר והאור החוזר, בין הכלי הפנימי והכלי החיצון, והמסך שנמצא ביניהם.

שאלה: הסוציולוג הידוע מנואל קסטלס סבור שאיבדנו את הפיקוח על רשת הקשרים ההדדיים שאנחנו יצרנו בעצמנו, ועכשיו נשאר לנו רק לשבת ולקוות לטוב. חסר למדענים המרכיב של השינוי הפנימי שבאדם. האם ניתן למצוא את המרכיב הזה ולנבא בעזרתו איך ייראה האדם בשלב הבא?

תשובתי: ודאי שבהתאם לעוצמת החיבור שלנו אנחנו מפזרים את חוסר הוודאות. אם נתקדם בצורה איכותית, ולא כמותית, נוכל לבצע חשבונות מדויקים יותר. חשבונות הגימטרייה שלנו יהפכו להיות מפורטים יותר, מורכבים יותר ואמינים יותר – עד שנגלה את כל המציאות ונבנה את הכלכלה האידיאלית.

בכלכלה האידיאלית הזאת אנחנו משלימים זה את זה, וכל אחד במקומו מקבל את המילוי המושלם וזוכה למלא את האחרים. זוהי המערכת האידיאלית שבה כולם נמצאים באיזון, כתאים בגוף אחד. הנוסחה שמתארת את המערכת הזאת היא מלכות דאין סוף, שפועלת בהתאם לעיקרון של "ואהבת לרעך כמוך". כל אחד משקיע לפי יכולתו בכל העוצמה, וכל אחד מקבל מכולם לפי צרכיו, באהבה.

שאלה: זאת אומרת שבכלכלה החדשה הדגש הוא על המאקרו, על המערכת הכללית, ולא על היחסים בין בני האדם הפרטיים.

תשובתי: התמונה הכללית כבר מתבררת, אך את הפרטים הספציפיים שלה עדיין איננו רואים. ודאי שבדרך לתיקון, היחסים בין בני האדם מהווים בעיה. אני חושב שנצטרך לתת לאדם תמריץ. אם קודם התמריץ שלו היה הרווח הכספי, עכשיו צריך לחפש עבורו קריטריון חדש להתקדמות: לחלק לו מדליות, אותות הצטיינות, לשבח אותו בפומבי, כדי שהילדים שלו יתגאו שיש להם אבא כזה נפלא, וכן הלאה.

שאלה: כלומר המדד להצלחה הוא לא הכסף אלא הערכת הסביבה?

תשובתי: קשה לומר. יכול להיות שייפול עלינו משבר כזה שיגרום לנו להבין שנצטרך לבנות את כל החברה מחדש. ואז, בלית ברירה, לכל אחד יחולק סכום מסוים כל חודש כדי לשמור על הייצור ההכרחי לאחר קריסת התעשייה.

זה בעצם לא יהיה ממש משבר, אלא יותר התחדשות, מעבר. אך אנחנו בכל זאת נזדקק לעבור נענוע חזק, כי כאשר נרגיש שאנחנו בסכנה, נתחיל לשנות את היחס שלנו לדברים, לעבור לפרדיגמה החדשה ולהיכנס לחיים החדשים.

ודאי שלפני זה יצטרכו להתקיים דיונים. קודם כל צריך להוכיח שהמעבר הזה הוא הכרחי ובלתי נמנע, כי כבר לא נוכל להמשיך להתקיים בצורה הישנה, וכל השאלה היא רק כיצד לעבור למצב הבא. וכך, לאט לאט, לפי התוכנית שנקבעה, נגיע למצב שבו כל האנשים, משני צדדי הסקאלה הכלכלית, יתקדמו ל"קו האמצעי".

כך או אחרת, דווקא הכלכלה מגלה לנו היום את הפרטים הקרובים ביותר לרשת הקשר הפנימית בינינו.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
רווח זה לא סתם כסף
המשבר הכלכלי כשער לעולם החדש
כלכלת הנשמה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest