דף הבית / המשבר ופתרונו / כלכלן שאינו בקיא

כלכלן שאינו בקיא

דעה: על הכלכלנים פחות להסתמך רק על המודלים. השילוב של המודלים השונים, הבדיקה המעשית שלהם, ההתחשבות בהקשר התרבותי ובאירועים ההיסטוריים שנושאים משמעות רבה במצבים מסוימים – כל זה, בסופו של דבר, היה יכול לתת באמת דחף חזק לתיאוריה הכלכלית.

הכלכלנים חייבים להבין, שההוכחות מתבססות לאו דווקא על נתונים סטטיסטיים בלבד, אלא גם על יסודות אחרים. לא ניתן למדוד מושגים חשובים מסוימים על ידי כסף. חופש או אזרחות אינם נתונים למדידה כלשהי.

הבעיה היא, שכלכלנים רבים אינם מסתדרים עם הניתוח האמפירי (מעשי), הם בודקים את ההשערות שמתבססות על הנחת עובדה שאינה קיימת במציאות או על השערה חלופית, ואז הם נופלים במלכודת כאשר משווים את המדיניות האמיתית עם ההשערה החלופית שלהם שאינה אמיתית.

הכלכלנים אינם יכולים לעבוד עם המידע האמפירי. אפשר לשייך לכאן שימוש בנתונים לא שלמים, זלזול בעקרונות הסנכרון וחוסר יציבות, המבנה והשינויים אינם מעניינים אותם. ישנם כלכלנים שבצורה חצופה מציגים את טענותיהם שבקושי מתבססות על מונחים של אקונומטריקה (מדידה כמותית).

זה לא קל לפרש נתונים כלכליים. אנחנו נמצאים בעולם בעל מציאות מאוד מורכבת ולא פשוטה שבה כל התהליכים קשורים בצורה הדדית ומתרחשים במקביל. הכלכלנים מנסים לבדוק את ההשערות על ידי מספר קטן של משתנים וכמות מצומצמת של נתונים. אך אפילו הגשת השערות יותר אמיתיות המקובלות במודלים כלכליים, אינה עוזרת במורכבות הרבה של בעיה אמפירית. הערכת בדיקות וניסויים והשימוש בשיטות האמפיריות חייבת להתבצע בזהירות וקפדנות רבה, עם ההבנה שהאדם אינו יודע בוודאות מהו בדיוק העולם שסביבנו.

כל זה לא אמור לגרום לנו להוריד ידיים ולוותר על הניסיונות להפוך את הכלכלה למדע אמפירי, מבוסס ומקיף. אך אין ברשותנו כמות מספקת של נתונים, אנחנו לא מסוגלים לפרש אותם בצורה נכונה. בנוסף, אנו נוטים להתעלם מהעובדות כאשר מוכיחים את התיאוריה. אך לא הכול אבוד עבור התיאוריה הכלכלית. כיום הכלכלנים התחילו להשתמש בצורה נמרצת יותר בממצאים של הפסיכולוגיה והמדע הקוגניטיבי (הכרתי), שחוקר את המניעים וההעדפות של בני האדם.

התייחסותי: אי אפשר להאשים את האנשים, זהו הטבע שלהם וחוסר הידיעה על העולם היא טבעית, כי הכלכלה עוסקת בקשרים בין אגואיסטים. היום זה כבר שייך לתחום של חכמת הקבלה בתור מדע המלמד על מערכת הקשרים בינינו. לפני שהכלכלה נהייתה תלויה באגו האינטגרלי, כלומר לפני שהייתה קשורה למערכת האחידה, היה אפשר חלקית לנהל אותה בצורה "ליניארית".

אך לאחר שהיא הפכה ל"עגולה", כמו כל מערכת שבה אנו מקושרים באופן הדדי בכל מיני צורות, כאן כבר הכלכלה שלנו התחילה "להחליק במקום" עד שהגענו למשבר. ובכן, רבותיי הכלכלנים, חייבים לחזור לספסל הלימודים וללמוד את מערכת הקשר בינינו, ולאחר מכן לבנות את הכלכלה החדשה. והכי חשוב זה להקים את הכלכלה של שלב המעבר, מהכלכלה של היום לכלכלה רציונלית וסבירה.

ידיעות קודמות בנושא:
אגדות הכלכלנים המודרניים
על הכלכלנים לוותר על התיאוריות שאליהן הם רגילים
קרן אור מהעתיד בתוך החושך של ההווה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest