דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ככל שיותר רע, יותר טוב

ככל שיותר רע, יותר טוב

מתוך שיעור מס' 2 בכנס הקבלה בברלין.

עלינו להבין שהפיתרון לכל הבעיות שפוקדות אותנו כיום אינו לדכא את האגואיזם אלא להתעלות מעליו. לכן חכמת הקבלה אינה פשוטה, היא אינה נמצאת באותה הרמה של אותן השיטות שמלמדות כיצד להקטין ולרסן בהדרגה את היצר הרע. חכמת הקבלה אומרת: לא, לגמרי אינך צריך להילחם נגד האגו שלך. אתה גם לא תצליח לעשות זאת. תמיד הוא יגדל, תמיד הוא יהיה יותר חכם ממך, ולכן תמיד ידו תהיה על העליונה.

עליך רק לדעת כיצד לשנות את כיוונו: במקום שיהיה מכוון כלפי עצמך, עליך להפנות אותו כלפי חוץ. לכן חכמת הקבלה היא חכמת השימוש באגו. זוהי חכמה מאוד לא פשוטה, היא הרי כוללת בעצם את הכול. היא מאפשרת לנו להשתמש נכון באגו שלנו. האגו ימשיך לגדול, אולם ככל שהוא יגדל, כך יהיו לנו יותר אפשרויות לצאת מתוך עצמנו ולהרגיש את מה שמחוץ לנו.

לא פשוט להסביר לאנשים שהתיקון אינו הקטנת האגו, אלא השימוש הנכון בו. בעצם, ככל שאתה יותר אגואיסט זה יותר טוב. האנשים אינם מבינים את זה. "כיצד ייתכן שזה יותר טוב? ככל שאני יותר רע, יותר קנאי, תאוותן, קמצן, ערמומי – זה יותר טוב?" – כן, זה טוב.

"איך זה יכול להיות טוב? להיפך, אנחנו צריכים לחסל את כל הפגמים והמומים הללו. צדיק הוא מי שאין בו את כל זה". – לא נכון! צדיק הוא מי שיש בו הרבה מאוד טינופת אגואיסטית והוא מכוון אותה לעבר הקשר עם האחרים. קשר! המגמה שלו אינה להשתמש באיזושהי צורה בתכונותיו הנפסדות אלא להפוך את כולן לטובות ומועילות. להפוך! אך בשום אופן לא לבטל.

מאוד קשה להסביר את זה אפילו לאנשים חכמים ומבינים. בימינו אנחנו מפרים את האיזון עם הטבע, את האיזון בחברה, בחיי המשפחה, בכל מקום. האם זה לטובה או לרעה? – ודאי שלטובה! ככל שזה יותר גרוע זה יותר טוב? – כמובן, יותר טוב! קשה לאדם להבין את זה, זה לא נתפס, לא נקלט מייד. סבלנות, לאט לאט הכול יבוא על מקומו.

מתוך שיעור מס' 2 בכנס הקבלה בברלין, 28.01.2011

2 comments

  1. מוכרחה להיות דוגמא שתסביר את זה. איך תכונה איגואיסטית ספציפית הופכת למשהו טוב? ואיך מכוונים את אותה התכונה לטובת האחרים? תודה על הכל.

  2. עולם הפוך ראיתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest