דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כיצד מתמודדים עם "נחשים ארסיים"

כיצד מתמודדים עם "נחשים ארסיים"

laitman_2009-02-20_5900_70.jpg

סיכום קצר של פרשת השבוע, פרשת "חוקת", פרק ז':

ושוב העם מתלונן על צרותיו ועל כך שהוצא ממצרים, בעקבות כך הבורא שולח להם המון נחשים ארסיים. העם מתחרט על כך שרטן והתלונן, ומתחנן בפני משה שיתפלל עבורם על מנת שהגזירה תתבטל. משה מתפלל עבורם ומקבל הדרכה מהבורא כיצד ניתן לצאת מהמצב שנוצר: באמצעות נחש הנחושת.

לאורך הדרך רוחנית עולות באדם שאלות, והוא אינו יודע מה לעשות. הוא קורס תחת העומס של "הנחשים הארסיים", הרצון הקדמון לקבל הנאה, שמונח בבסיס הבריאה מתחיל להתעורר.

מה עוזר לאדם? מה שעוזר לו זה שהוא כביכול יוצר נחש מנחושת. כלומר הוא מבין ומרגיש שכל הניצב לפניו הוא בסך הכול דמיון ולא משהו אמיתי. אם הנחשים הללו מופיעים מבחוץ, הם נראים לאדם כביטוי של הכוח העליון.

אך כאשר האדם בונה זאת בעצמו, מתברר לו שאין זה הכוח העליון אלא בסך הכול משחק הדמיון, וזה הגיע אליו כהפרעה שטותית שנמצאת בתוכו. לכן, ברגע שמשה בונה את נחש הנחושת, הבעיה נפתרת וכך עם ישראל ניצל מהצרה הזו.

בצורה זאת מראה לנו התורה צורות שונות של הגנה ותיקון. "נחש הנחושת" היא שיטה מעניינת מאד להשתלט על "היצר הרע", האגו, כשאתה בונה דבר דומה כמשקל נגד, אז אתה מבין שמה שעומד מולך הוא בסך הכול פרי דמיונך. אתה מגלה זאת על ידי כך שאתה בעצמך בונה את ה"פסל". אפשר לקרוא לכך "ריפוי בעיסוק". כך האדם נפטר מבעיית התעוררות הנחש בתוכו. מובן שכל אלה הן פעולות פנימיות.

שאלה: מצד אחד נאמר "לא תעשה לך פסל", ומהצד השני, הבורא כאן מצווה על משה לבנות פסל?

תשובה: נכון. לפעמים אנחנו נוהגים כך עם ילדינו, אנחנו מכריחים אותם לעשות משהו כדי שיפסיקו לפחד, "בוא ניגש יחד לכלב ותראה שהוא לא יעשה לך כלום!".

לפניך ניצבת צורה כלשהי ונראה לך שהיא נשלחה מלמעלה, מהבורא. הנחש מסמל את הכוח העליון השולט בך. אך הבורא אומר, "לא, עשה את אותו הדבר וראה שאתה בנית את זה, וכל זאת קיים רק בדמיונך". ואתה מצייר את הנחש הניצב לפניך.

למעשה אין לפניך כלום, אלא רק נדמה לך. אם תבנה את "הפסל" הזה, תראה שאין בו כלום, ושבכל הנחשים הארסיים שבאים ומפחידים אותך, אין דבר חוץ ממה שאתה בעצמך הכנסת בהם. אתה יצרת אותם ולא הכוח העליון. חכה ותראה שזה כך.

"נחש הנחושת" היא שיטת ריפוי המחייבת אותי לנהוג נכון עם הרצון האגואיסטי.

מתוך שיעור זוהר על פרשת השבוע, 14.6.2010

רשומות קודמות בנושא:
הבא להיטהר
ללמוד חכמה מהנחש
נחש הנשלח לעזרה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest