דף הבית / חינוך, ילדים / כיצד לעשות חברה טובה יותר?

כיצד לעשות חברה טובה יותר?

מחקר: כאשר הוולד יוצא לאוויר העולם, במוח שלו קיימים 100 מיליארד נוירונים. נוֹירוֹנִים, הם תאים שאחראיים על היכולת לחשוב, לראות, להרגיש, במשך החיים הם כמעט ולא מתווספים.

נוירונים יכולים ליצור קשרים זה עם זה דרך אזורים קטנים של המוח, סִינָפְּסוֹת. נוירונים שמקושרים בסינפסות יוצרים מערכות, שמבצעות את כל התפקודים של המוח. במשך שמונה החודשים הראשונים של החיים יוצרים הנוירונים עד 1000 טריליון סינפסות. אבל סינפסות עובדות לפי העיקרון: "תשתמש, או שתאבד".

כדי שהקשרים בין הנוירונים ישרתו זמן רב, צריך לחזק אותם על ידי תרגילים וגירויים יומיומיים. זאת הסיבה שכל כך חשובה התקשורת בין ההורים והתינוק. בדרך כלל נשארים רק מחצית מהסינפסות. התקשורת הפשוטה ביותר עם התינוק יכולה להפוך להיות מכריעה להיווצרות קשרים במוח.

כל התינוקות האנושיים נולדים לא מושלמים בהשוואה ליונקים אחרים, נדרשת להם קרוב לשנה כדי להתחיל ללכת, ואילו חיות הולכות כבר כעבור מספר שעות לאחר הלידה. אם התינוקות האנושיים היו נולדים עם מוח מפותח דומה, אז הראש שלהם היה גדול מדי והוא לא היה עובר דרך תעלת הלידה.

משמעות הדבר היא, שהתפתחות המוח של התינוק תלויה ישירות בסביבה שבה הוא נולד, ובמיוחד בסביבה החברתית שלו. תינוק אנושי הוא לא מיוצב. הוא יוצא לאוויר העולם מוכן לכך, שהגדולים יתכנתו אותו. סינפסות, שמשתמשים בהן לעיתים קרובות, הופכות להיות חזקות, וסינפסות שמשתמשים בהן לעיתים רחוקות, מתות.

אם המבט של ההורים הוא חסוד וטוב, אז המוח של התינוק מקשר את המבט החסוד והטוב עם תשומת הלב מצד ההורים, וסינפסות שקשורות עם ה"שיעור" הזה הופכות ליותר חזקות. על הבסיס שלהן נוצר המבנה של המוח. קליפת המוח הקדמית מהווה אחד מאזורי המוח שאחראי על הרגשות, האזור הזה מתפתח הכי מהר מהלידה ועד גיל שלוש שנים.

קליפת המוח הקדמית הפחות מפותחת מסמלת, שקשה לכם לזהות רגשות אצל אנשים אחרים. זה מוביל לחוסר אמפתיה, שזו אחת הסיבות לאלימות, ובמצבי לחץ האדם מתנהג בצורה קפריזית או תוקפנית.

תגובתי: הכול נקבע על ידי החינוך. אבל מי עוסק בחינוך של ההורים, מי מלמד אותם כיצד ליצור קשרים נכונים ביניהם, עם הילדים… ראה סעיף "חכמת החיבור".

ידיעות קודמות בנושא:
חוסר תקשורת פוגע במוח האדם
חינוך האדם העתידי
לחנך בטוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest