דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כיצד לספר על רוחניות?

כיצד לספר על רוחניות?

photo_rav_gh70_113.gif

ספר הזוהר, פרשת תרומה, אות כ"ד: "המלכות, מחמת הדינים שבה, מכונה אפר ואפרון. אפרון פירושו אפר שלנו. ומעט שעלתה המלכות לבינה, מכונה גם הבינה אפרון. ואז הבינה נחלקת לשניים, לג"ר, או"א עילאין, והם ס' (60) כנגד ו"ס חב"ד חג"ת, שכל אחת כלולה מעשר, ומחזה ולמטה ניתקנה לפרצוף ישסו"ת, שכולל ד"ס ונהי"מ, והוא ם' (40)".

שאלה: מה הן האותיות שעליהן מדבר הזוהר?

תשובתי: אות היא סמל. הצורות של האותיות מסמלות כוחות שמתחברים יחד. כי אנחנו הרי צריכים לשוות להם צורה כלשהי, כדי לתאר בעזרתה את הכוחות האלה.

בחלל הרוחני אין צורות. אך בעולמנו בעזרת האותיות אני יכול להסביר את התכונות הרוחניות. נאמר שהאות ס', היא עגולה, שזה מצביע על תכונת החסד שלה, ההשפעה. הערך הגימטרי שלה שווה ל–60. 60 זה 6 כפול 10 (שש ספירות שכל אחת מהן כלולה מעשר). באופן כזה ניתן להסביר, מה זה 6, מה זה 10, מה מסמל "עגול", איזו תכונה זו, שאותה אנחנו מציירים בצורה של אות עגולה כמו ס'.

אך בחלל הרוחני כל זה לא קיים. וכדי להסביר זאת זה לזה, צריכה להיות לנו שׂפה משותפת. אלמלא השׂפה להתקשרות בינינו, אז לא היה צורך לא באותיות ולא בסמלים אחרים.

הרי ברוחניות, כלומר בהרגשה הפנימית שלי, איני צריך לצייר לעצמי שום צורות. בהרגשה הפנימית שלי אין שום תצוגות, יש רק הרגשה בתוך הרצון, שמקבל איזו התרשמות והתפעלות.

אך כשאני רוצה לומר, מהו הרצון שלי, עד כמה הוא מתפעל ומתרשם ממשהו, מאילו תכונות מנוגדות, אז כבר מופיעים הצדדים שמאל וימין, מעלה ומטה. כל מיני צבעים. ואז אני זקוק לכל ההיבטים האלה.

מדוע הצייר מצייר תמונה? הוא מרגיש שהוא פשוט חייב לשפוך מתוך עצמו את ההרגשה, ההתפעלות, התרוממות הרוח שלו, ולהעביר זאת לאנשים אחרים. אך התמונה, זה רק ביטוי חיצוני, רק הרגשה פנימית שלו שמשתקפת באיזושהי מידה, והרצון לחלוק את זה עם אחרים. לאנשים שלא מבינים נדמה שהצייר שפך על הנייר או על הבד את כל ההתפעלות וההתרשמות הפנימית שלו. אם מדובר על התרשמות גשמית חלשה אז זה עוד אפשרי. אך התרשמות רוחנית לא ניתן להעביר.

לכן אסור לנו להביע רוחניות בצורה של תמונות ופסלים, כיוון שבהם אתה בכל מקרה לא תוכל להעביר את ההתרשמות הפנימית שלך. אך מותר להביע תכונות רוחניות, מצבים ותהליכים בצורה של אותיות ושׂרטוטים, מאחר ובהם אתה מביע לא את ההתרשמות הפנימית שלך, אלא רק סמלים של התרשמות.

זו נקראת שׂפה. כשאנחנו מתחברים בינינו בעזרת סמלים חיצוניים, שכל אחד מהם לפי הסכמתנו יכול לעורר בנו התרשמות פנימית תואמת, בכך שמעבירים אותה מאחד לשני. אך בכל מקרה בכל אדם ההתרשמות הפנימית הזאת היא שונה, כי אנחנו שונים זה מזה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 26.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
דרך האותיות של ספר הזוהר…
קנה מידה רוחני
אותיות הן תכונות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest