דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כוח הקנאה אינו מוגבל בזמן ומקום

כוח הקנאה אינו מוגבל בזמן ומקום

מתוך מאמר של בעל הסולם "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", אות ג':

"אמרו ז"ל קנאת סופרים תרבה חכמה, שבעלי רצון חזק, ונטיית הקנאה להם, נמצאים מצטיינים בהשגת חכמה ומושכלות.

אשר כח הפועל שבהם, בלתי מוגבל בזמן ומקום אלא כללי ומקיף לכל פרטי העולם, ולכל הזמנים. ונמצא שאין הרגשת החסרון מתוך מה שחסר לו, אלא מתוך מה שיש לחבריו, וע"כ מוכשר לתפקידו הנשא והנעלה."

כוח הקנאה זה הכוח הגדול והעוצמתי ביותר, במיוחד הוא נמצא בעובדי ה', וקצת פחות באנשים רגילים. אם בכלל אפשר לומר, שלאנשים רגילים יש קנאה באותו המובן שאליו אנחנו מתכוונים.

נאמר, "קנאת סופרים תרבה חכמה", כלומר זהו הכוח היחידי שפועל ודוחף ומושך את האדם להתקדמות. זהו כוח מאוד מועיל. לכן גם בקבוצה צריכים להראות זה לזה עד כמה שאנחנו משקיעים בקבוצה, עד כמה שמשתדלים לאהוב את החברים, כלומר להרבות בסימנים טובים ולא לפחד שאתה תיראה לא צדיק ולא צנוע.

לא צריך להסתיר ולעשות מעצמך צדיק ניסתר. אלא להיפך, על ידי הדגמה אתה עושה טובה גדולה לחברים, מביא להם תועלת, בזה שאתה מראה להם עד כמה אתה חרוץ ומסור. ובמידה שהקבוצה מבינה את זה, בזה היא כבר מגלה את העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך". כי אני רוצה לראות את החברים שהם יותר טובים ממני!

בדרך כלל האגו שלנו רוצה להשפיל את כולם: אפילו שאני אפס גמור, אבל האחרים עוד יותר אפסים גמורים ממני, יותר פחותים ממני. וכאן דווקא להיפך, אני רוצה לראות את האחרים יותר גדולים ממני. ואף על פי שזה נגד האגו ולא נעים ואני מתחיל לאכול את עצמי, אבל זה לטובת ההתקדמות שלי.

כך אנחנו מראים דוגמאות לילדים קטנים: "תסתכל על הילד הזה, איך הוא יודע לעשות! איך הוא משחק. לך גם אתה ותנסה לעשות ככה!". זה טבעי עבור הילדים ללמוד מדוגמאות של אחרים, כך אנחנו מלמדים אותם. אותו הדבר גם בהתפתחות הרוחנית: אנחנו דווקא צריכים להראות דוגמה טובה ובכוונה לעורר ולהצית את הקנאה.

בעולם החיצוני אנשים אוהבים שאחרים יקנאו בהם ויסבלו מזה שרואים אותם כאלה מוצלחים, עשירים, חזקים. אבל כאן להיפך, בזה שאני נותן לאחר לראות את עצמי כחזק, כנמשך, אני בזה עוזר לו, כי אני רוצה שהוא יהיה עוד יותר טוב ממני. ועל ידי זה אני מגדיל ומעלה את החברה, לפי הכלל: "הבוחר כל פעם בסביבה טובה יותר, זוכה לשבח ולהתקדמות".

לכן, האמצעי הזה, המנוף הזה, אש הקנאה ששורפת אותנו – אנחנו צריכים להשתמש בזה בכל הערמומיות האפשרית, בכך שמשתדלים לגרום לחברים לקנא בקנאה טובה. צריכים לא רק לשחק ולעשות הצגות ביחס זה לזה, אלא גם לדבר על זה, כדי ללמוד מכל הצורות שהאחרים מראים לנו, ולהפוך להיות כמוהם ואפילו עוד יותר טובים. אז הקבוצה תתחזק, תגדל ותתקדם.

מתוך ההכנה לשיעור, 26.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הקנאה היא המניע העיקרי בהתקדמות
קנאה קדושה
קנאה שמקדמת קדימה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest