דף הבית / משבר עולמי / כבר לא ברברים, אך עדיין לא אלטרואיסטים

כבר לא ברברים, אך עדיין לא אלטרואיסטים

laitman_2010-05_ny_4aee73f7d5_b-70.jpg

הטבע מנהל אותנו באמצעות ארבע מידות: "חסד", "אמת", "צדק" ו"שלום". שכמובן, שהמידה הטובה מכולן היא ה"שלום", שמסמלת שלמות. להשיג "שלום" ניתן בעזרת מידת ה"אמת", אך אין בכוחנו לממש אותה, כי למען האמת, האדם חייב להיות נקי לחלוטין מהרצון האגואיסטי ולהימצא בשלמות בהשפעה. הוא צריך לקבל רק את הנחוץ לחיים ובכל כוחותיו לבצע השפעה לאחרים.

אנחנו עדיין לא השׂגנו כאלה מצבים. החברה שלנו לא מסוגלת לזה. אנחנו לא שייכים לדרגות דומם, צומח וחי. הם פועלים בהתאם לאותם החוקים והכוחות, שהטבע מעורר בהם, ואילו אנחנו להיפך, אגואיסטים, והרצון לקבל שלנו רוצה לבלוע, לנצל הכל.

ככלל, אנחנו לא יכולים לקבוע ולבסס את מידת ה"אמת". ובלעדיה החברה האנושית עומדת בפני בעיה: אם אנחנו לא נותנים, לא מספקים זה לזה הכל, אז החברה שלנו מקולקלת, ולכן חווה כל מיני צרות ואסונות. בהעדר שוויון, אנשים מרגישים את עצמם מוגבלים ופגיעים, או להיפך, מיוחסים. לכן, כדי לא להרוס לגמרי את הסביבה, מתעוררת בנו מידת ה"חסד".

"חסד" זו מעין השלמה, פיצוי מצד החזקים שיש להם אפשרות לנצל את כל החברה לאינטרסים שלהם ויחד עם זה להפריש מעט לחלשים. באופן כזה, אנחנו משתמשים במידות ה"חסד" וה"צדק".

כמובן הפיצויים האלה פגומים, ובכל זאת בעזרתם הצלחנו לאזן את החברה. האנושות עשתה הרבה למען היישוּר הזה: ארגוני צדקה והומניטאריות, מהפכות מכל הסוגים, מערכת בריאות, חינוך וכולי… אך הטבע דורש הרבה יותר. בזמן האחרון אנחנו מגלים, שהוא דורש מאיתנו ליצור מערכת של השפעה הדדית.

לפי כל הסימנים, היום אנחנו חייבים לעלות לדרגות "אמת" ו"שלום", במילים אחרות, לחיות לפי העיקרון: מכל אחד לפי יכולתו, לכל אחד לפי צרכיו. במערכת של דרגות דומם, צומח וחי העיקרון הזה נתמך על ידי הטבע עצמו, בצורה אינסטינקטיבית מוחלטת. אך בני האדם מגיעים לזה בדרך של תיקון שלם, בכך שעולים מעל לאגואיזם שלהם ומקוננים בחברה קשר הדדי תואם.

האנושות היום נמצאת בשלב ביניים. אנחנו כבר לא בהמות, לא שבטים פרימיטיביים של ברברים שחיו בקומוניזם הטבעי שלהם, ואנחנו גם עדיין לא מתוקנים. אלא ממש עכשיו אנחנו נמצאים בתחילת הכרת המשבר של הטבע שלנו, של האגואיזם שלנו.

אז בואו נקשיב למקובלים שמסבירים, שישנה דרך, ישנו אמצעי, שבעזרתו אנחנו יכולים ליצור חברה מושלמת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, 16.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
סכסוך נצחי
הסכם סוציאלי לשביתת נשק
אמת, ורק אמת, ושום דבר חוץ מאמת!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest