דף הבית / אקטואליה / ישראל: תקווה לתחייה

ישראל: תקווה לתחייה

הערה: המקובל הגדול בעל הסולם, דיבר על חזרתם של היהודים לארץ ישראל הגשמית, כמו על תחייה של העם, על ההזדמנות לבצע את עבודתו.

תשובתי: העניין הוא שאת האנשים שחזרו לארץ הזאת, חייבים לארגן כדי להביאם לאחדות, לצורה של עם ישראל. זה לא סתם אוסף של אנשים, שקיימים כאן 70 שנה לאחר היווסדותה של המדינה, או 130 שנה לאחר העלייה הראשונה. קודם כל, צריך להבין על סמך איזה בסיס יכולה לצמוח מדינה חדשה עִם עָם חדש, שבאמת יכול היה להיקרא עם ישראל, כלומר שמכוון ישירות לבורא, לתכונת ההשפעה והאהבה. בינתיים זה איננו.

בזמנו הרצל חלם לאסוף כאן את כל היהודים ופיזית זה היה נכון, אבל אידיאולוגית העם לא מוכן בכלל. המדינה נוסדה על עקרונות סוציאליסטיים עם רעיונות וחילוקי דעות, שלא ניתן היה לצפות לשום דבר טוב.

הערה: בעל הסולם קיווה שבכל זאת תתרחש איזו מהפכה והבורא, כלומר חוק האהבה וההשפעה, שבתוכו אנחנו קיימים, יביא אותנו לארץ הזאת וידחוס אותנו לאחד שלם.

תשובתי: בשנות ה-20 של המאה הקודמת בעל הסולם חשב שיוכל להביא לכאן 3.5 מיליון יהודים, בעיקר מפולין. זו הייתה יכולה להיות מתנה ענקית למדינה עוד לפני היווסדה. חוץ מזה, הוא קיווה שיוכל להעלותם אידיאולוגית, ולמרות שכולם היו מכפרים יהודיים, הוא יוכל להסביר להם במה מסתכמת משימתם. הוא חלם שיהיה לו מעגל קטן מעשרה תלמידים, הם יתחילו ביחד לעבוד, ללמוד ויהיו ביניהם כאלה יחסים הדדיים שמהם יתחילו להתפשט גלים של איחוד אמיתי. אבל זה לא היה עתיד להתממש.

התקווה לכך, שעם שהתאסף בישראל ויהפוך ליחידה מאוחדת, לא רק שלא התממשה עם הזמן, אלא יצא להיפך: התפזרה והתפקעה. עד היום, בתוך ישראל מתרחש המשך ריבוד של החברה, והתנגדות של חלק אחד כלפי השני. וזה יימשך עד לפיצוץ, שממנו זה יפזר אותנו לכל פינות היקום. בתורה נאמר, שאם אנחנו לא נהיה תואמים לארץ הזאת, היא תלעס ותקיא אותנו. ואם נהיה תואמים, אז היא תהפוך עבורנו לארץ זבת, חלב ודבש. למרבה הצער, בינתיים אנחנו מתקרבים למצב שנמצא את עצמנו בחוץ.

שאלה: אז מה נוכל לעשות אם זה אפילו לא הסתדר והצליח אצל המקובל הגדול של המאה ה-20?

תשובתי: בעל הסולם לא הצליח, מפני שלא שמעו בקולו. הוא לא אשם וגם האחרים לא, פשוט צריך לעבוד יותר. היום יש לנו הרבה יותר אפשרויות ואנחנו משתדלים לעשות את כל מה שתלוי בנו, כדי להראות לעולם דוגמה לחיבור ואיחוד. זה גם כן לא פשוט. אבל אנחנו מנסים ונקווה שבסופו של דבר נצליח.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "הדור האחרון" מס' 10, 14.6.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest