דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / יותר צל, מאשר אור

יותר צל, מאשר אור

שאלה: אתה אמרת, שבקתת זרדים חגיגית, סוכה, מסמלת את הנשמה של האדם. איך להבין את זה?

תשובתי: אדם היושב בסוכה מסמל רצון. המידות של הסוכה מסמלות את המידות של הנשמה האנושית, והגג שלה מסמל "מסך".

כלומר אני לא רוצה לקבל "אור" לצורך תענוג עצמי, לכן בסוכה צריך להיות יותר צל, מאשר אור. זה מסמל את המוכנות שלי להסתפק במינימום ההכרחי, ואת כל השאר להפוך להשפעה.

כזאת היא מדרגת הצדיק, להשפיע על מנת להשפיע, שקודם כל צריך להגיע אליה כדי להשיג הידמות והשתוות ראשונה לבורא. ישנם כמה שלבים של התקרבות לבורא, וזהו השלב ההתחלתי.

נשמה, זה הרצון שלנו לקבל, ליהנות, שכבר מאורגן בצורה כזאת על ידי סביבה נכונה, שילוב של כוחות, הכנה, כאילו שנמצא בתוך סוכה. ודאי שלא מדובר על סוכה חומרית, אלא על כזאת התכללות של הרצונות שלי בתוך הסביבה, שמאפשרת לי לתקנם בהדרגה לטובת הזולת.

בכל יום של חג הסוכות אנחנו מקבלים אור חדש, שבעזרתו מבררים את הרצונות שלנו ומתקנים אותם. ההארה הזאת שמגיעה אלינו נקראת "אושפיזין". אנחנו מקבלים לפי הסדר בסוכה שלנו אורחים נכבדים: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, יוסף, דוד, שבעה אורות, שכל אחד מהם מתקן בנו חלק מסוים של הנשמה: חסד (תכונת אברהם), גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות.

כך במשך כל חג הסוכות אנחנו מתקנים את עצמנו, בכך שעורכים סעודות חגיגיות של "אושפיזין". נהוג לאכול ולשתות רק בסוכה, מפני שרק בתוכה אפשר לעשות תיקון.

בסוכות מברכים ברכות עם ארבעה סמלים: לולב, אתרוג, הדסים וערבות, שהצורה שלהם דומה לתכונות שורשיות של ארבעת חלקי נשמת האדם: חכמה, בינה, זעיר אנפין ומלכות, שיחד מרכיבים את ההוי"ה השלמה.

לכן קיימת מסורת לבחור באופן יסודי את האתרוג, שלא יהיו בו שום פגמים, כי הוא מסמל את המלכות, שהיא היסוד של הבריאה, היסוד של הנשמה. כל הסמלים האלה צריך לחברם יחד ואז אפשר לברך, כלומר למשוך את האור.

מהצד התהליך הזה יכול להיראות כאיזה טקס של עבודת אלילים: האדם מנער כמה פעמים את הענפים הסימבוליים שמאוגדים יחד, בכך שמזיז אותם בכיוון של כל הצדדים של האור, ימינה, שמאלה, באמצע, למעלה, למטה, קדימה, אחורה. אבל אם קוראים את ההסבר של האר"י בספר "שער המצוות", אז נהייה ברור, שמאחורי זה מסתתרות פעולות רוחניות גבוהות.

ולמעשה האדם צריך לבצע אותן בתוכו. הפעולות החיצוניות, זה רק מסורת, ואילו העיקר, זה אותם ה"נענועים" שהוא מבצע בתוך הנשמה שלו, בכך שמתקן אותה. תיקון הנשמה, זו מטרת החיים של האדם.

בכל יום משבעת ימי הסוכות צריך לבצע כאלה פעולות פנימיות בסוכה שנבנתה בתוכנו, בכך שמושכים לשם "אור מקיף". ואם אנחנו מארגנים את כל חלקי הנשמה בדומה לארבעת הסמלים של סוכות ויודעים לברך אותם בכל הצדדים של הרצון שלנו: ימינה, שמאלה, בהשפעה, בקבלה, אז בסיום של חג הסוכות מגיעים לחג שמחת תורה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 440, 02.10.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מגורים התואמים למבנה הנשמה
תחת צילו של עראי
סוכה – כדי להיות מוכנים להיוולד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest