דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / יותר אגו בהשפעה – יותר אור (למתקדמים)

יותר אגו בהשפעה – יותר אור (למתקדמים)

thumbs_fila_obyasnenie_100_wp1.gif

שאלה: בפירוש שלך ל"פתיחה לחכמת הקבלה" כתבת, שהרצון לתת תענוג לנבראים, בחינת כתר, מזמין את ה"רצון לקבל" בספירות התחתונות, ולכן הכתר הוא השורש לעביות. עוד כתבת, שכאשר הכלי הרוחני התחתון אינו מסוגל לקבל עם כוונה על מנת להשפיע לבורא, הוא משתמש רק בעביות שורש שלו. זאת אומרת, הוא יכול רק לתת עם כוונה על מנת להשפיע לבורא, אבל אינו יכול לקבל עם כוונה על מנת להשפיע לבורא.

שאלתי היא, אם הכלי התחתון אינו יכול לקבל עם כוונה על מנת להשפיע לבורא, כיצד הוא יכול רק לתת על מנת להשפיע לבורא? כנראה, אני לא בדיוק מבין, מה זה עוביות שורש.

תשובה: "להשפיע למען הבורא" זה עבודה נגד הרצון לקבל עם עביות שורש א' וב', ואילו "לקבל למען הבורא" (למען ההשפעה) זה עבודה עם הרצונות בעביות ג' וד', עבודה הרבה יותר קשה מ"להשפיע למען הבורא".כשיורדים הרצונות (הספירות, הפרצופים, העולמות) מלמעלה למטה, העביות (הכמות של הרצון) גדלה:

0- בחינת שורש – עביות כתר (או שורש)
1- בחינה א' – עביות חוכמה
2- בחינה ב' – עביות בינה
3- בחינה ג' – עביות ז"א
4- בחינה ד' – עביות מלכות

ולהפך, כשיורדים הרצונות, המסך הולך וקטן ונקרא בדיוק כמו מדרגות הרצונות. היחס הדדי הזה נקרא "ערך הפוך אורות וכלים".

6 comments

  1. שלום רב, לאחר שהגעתי לאבחנה, כי הכל משחק.והבורא משחק עם לויתן, וכי עליה מדרגה לדרגה אפשרית רק עי התובנה שהכל משחק ויש ללכת למעלה מהדעת ולשחק את המשחק, מכאיב ככל שיהיה בכדי לעלות למקום טוב ונוח אולי קצת יותר. אך במשחק זה רק הבורא קובע את חוקי המשחק, לי אין יד ורגל בדבר, הרי גם כשאני מעלה מן והוא יכול להיות מדהים וחזק ומכוון ואמיתי- הרי לא ברור בכלל מה אקבל. וברוב הפעמים זה בכלל לא משבקשתי. במשחק הזה, התקנון הוא רק של הבורא, ומבחינתו אני יכולה גם לישון בלילה מתחת לגשר , ורק אני לא רואה עד כמה הוא טוב ומיטיב כי הכלים שלי עדיין לא ראויים. איפה יש לי איזו אמירה במשחק הזה כשווה לו, הרי היעד הסופי הוא שנהיה שותפים שווים. וגם אחרי מחסום המצב לא ממש מזהיר, לפחות לא בהתחלה. אז מה קורה עם המשחק הזה שמיצידי הוא כולו למעלה מהדעת, ועליי ללכת אחריו באופן טוטאלי לא חשוב מה יהיה. ואני מבינה שזה הולך ונעשה קשה יותר ויותר, האם הכל מותר ורק אני לא רואה את הטוב והמיטיב? תודה נורית

     לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה (ירמיה ב ב)

  2. לנורית,

    לקט מדברי רב"ש מתוך הספר תפילתו של מקובל

    כל רצון הוא אינסופי, מכיוון ששורש כל הרצונות ממלכות אין סוף, לכן אין סוף לתאוות ברצונות גשמיים – של קבלה לעצמו. אבל אם הרצון מופנה לרוחניות גם כן יכול ללכת עד אין סוף.

    אין אהבה בלי שמחה ! ה' עושה הכל בשמחה וגם האדם צריך לעשות נחת רוח לבורא בשמחה. אם עדיין ישנה תחושת כפייה בעבודה רוחנית, זה סימן שהאדם עוד לא השיג השתוות הצורה עם העליון שהוא נותן בשמחה.

    לעבודת ה' לא חסר דבר, אלא רצון חזק בלבד.

  3. רב"ש/ברכת שלום על התורה/פרשת בשלח/ מאמר צא

    והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל (יז,יא)

    ושאלו: וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה. אלא לומר לך, כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה וכו' היו מתגברין. (ראש השנה פרק ג משנה ח )

    פירוש 'מסתכלין כלפי', היינו להשפיע. שענין הסתכלות פירושו שמסתכל על הדבר שזה בסדר, כמו שכתוב אצל יוסף ובנימין: "ואשימה עיני עליו", היינו להשגיח עליו ולהיטיב לו (כמו שכתב הרמב"ן שם). 'שמסתכלין לשמים' – שרוצים לעשות כדי להנות לשמים, הנקרא על מנת להשפיע.

    וזה פירוש: "בזמן שזה קם זה נופל". היינו, אם הכל לטובת ה', ממילא עמלק שהוא הרצון לקבל נופל. וכשמסתכלין כלפי מעלה – משעבדין את ליבם לאביהם שבשמים.

  4. shalom eti

    eyfo asfarim aele meem at mezatetet?

    em lo nimzaiim ba atar shel bney baruch.

  5. וכבר מלא זמן אני מנסה להבין את העניין הזה. (:

  6. שאלה יפה שאלתם:

    1) זהר

    2) ברכת שלום על התורה/רב"ש

    3)תפילתו של מקובל/ הרבנית אשלג

    4) הארי"י/ יש באתר

    5) רמח"ל/ יש באתר

    6) אגרות מאמרים וכו',  בעל הסולם ורב"ש/ הכל קיים באתר

    אם יש שאלות ספציפיות אשמח לענות עליהן,

    באהבה רבה,

    אתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest