דף הבית / אקטואליה / יום שישי השחור 

יום שישי השחור 

שאלה: מה דעתך על יום שישי השחור, שמתעוררת סביבו כזו מהומה בכל רחבי העולם, מפני שכל המוצרים נמכרים בהנחה גדולה?

תשובתי: בזמננו, הכלכלה המודרנית לגמרי לא מובנת, לא לצרכן הפשוט ולא לכלכלנים הגדולים. הגענו למצב כזה, שאנחנו לא מסוגלים להמשיך ביחסים הכלכליים הקודמים שלנו, כי למעשה לאף אחד אין באמת צורך בתשעים אחוז מהתוצרת שמיוצרת. הבעיה היא שאנחנו לא יכולים לעצור את המשך הייצור, כיוון שאם נסגור את המפעלים, אז לא יהיה במה להעסיק את האנשים וגם ליצרנים ולבעלי המפעלים לא יהיה מה לעשות. אם יקחו מהם את התמריץ הכלכלי, והשאיפה לקבל רווחים, העולם יפסיק להסתובב.

לכן לדעתי צריך למצוא פתרון אחר. זה רעיון שכבר עלה בעבר: לחלק לכל אדם סכום מסויים לקניות, כדי להמריץ את התעשייה והמסחר, כי הרי בכל מקרה מדפיסים שטרות של כסף שאין להם כיסוי. אני מציע שכל אזרח יקבל משכורת נורמלית, או עדיף, תלושי קנייה, כדי שלא יצבור כסף, וכך לא יהיה קשר בין כמה שהאדם מרוויח וכמה הוא קונה. כמו בימי הקומוניזם, שכל אחד יקבל כמה שדרוש לו לקיום נורמלי ומאוזן, והוא יעבוד רק בכמות הנחוצה לחברה. כתוצאה מכך המפעלים לא ייצרו תוצרת עודפת ובשלב מסויים, הכול ירגע.

השלב הראשון צריך להיות, שכל אזרח יקבל מהמדינה סכום מסויים, נניח אלף או אלפיים ש"ח, שאותם הוא יהיה חייב לבזבז בכל חודש. המדינה נותנת לך כסף ואתה הולך לחנות וקונה. מישהו יהיה חייב לייצר מוצרים כדי להשלים את מה שנקנה על ידך. המפעלים יתחילו לעבוד, המסחר יתעורר לחיים, וכך כל השרשרת הזאת תתחיל להסתובב והכלכלה תשגשג. על ידי הפעולה הזאת, מנתקים את הקשר בין כמה שהאדם מרוויח וכמה שהוא צורך. שכר וצריכה הופכים לשני מנגנונים עצמאיים. זה הצעד הראשון לכך שכל אחד יעבוד במידת הצורך לחברה, ויקבל במידת ההכרחיות לקיום חכם ונוח שלו.

שאלה: הרי המערכת הסוציאליסטית קרסה כבר מזמן, האם אתה מציע חזרה לקיבוצים?

תשובתי: המערכת הסוציאליסטית קרסה, מפני שקשרנו את השכר של כל אחד עם יכולת התפוקה שלו. הגענו לתקרה בייצור מוצרים שאין לנו כבר צורך בהם. החלוקה החדשה שהצעתי תנבע מעודף של מוצרים, ולא מתוך מחסור בהם. לכן כבר אי אפשר לקרוא לזה קיבוץ או סוציאליזם, אלא זו תהיה מערכת חברתית מתוקנת, שיהיה בה שפע מוחלט. נדרש רק להחזיק את רמת החיים שלנו ברמה אופטימלית, המקובלת על כולם כנורמה, ולא יהיה שום צורך לעבוד יותר מזה. אבל לצורך בנייה של מערכת היחסים המתוקנת הזו, דרושים אנשים מתוקנים, כלומר מערכת חינוך אינטגרלית.

מתוך תוכניתי ברדיו 103FM, בתאריך 29.11.2015

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest