דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / יום העצמאות של ישראל הוא אות של תקווה לעולם

יום העצמאות של ישראל הוא אות של תקווה לעולם

בכל שנה באביב, מגיע יום בו אנו חוגגים את עצמאותנו כעם חופשי במדינת ישראל. ביום הזה, אנו משתדלים לשים בצד את חילוקי הדעות שמתעוררים בינינו על בסיס יומי במסגרת החיים במדינה, ולחגוג את העובדה שבכלל יש לנו מדינה.

יום העצמאות הישראלי הוא תזכורת לכך שאסור לנו לקחת את מדינת ישראל כמשהו מובן מאליו, כי רק לפני כמה עשרות שנים, כשלא היה לנו בית, התוצאה הייתה טרגית…

האם ישראל באמת עצמאית?

67 שנים לאחר הקמתה, האם אנו יכולים לומר בביטחון שמדינת ישראל היא עצמאית? האם ישראל תצליח להסתדר ללא הסיוע הצבאי והכלכלי של אמריקה, והאם היא תצליח לשגשג ללא יצוא הסחורות וסיפוק השירותים שלה לרחבי העולם, או ללא ייבוא סחורות מכל רחבי העולם?

ישראל אינה המדינה היחידה שתלויה באחרים – בימינו, כל מדינות העולם השונות תלויות זו בזו. אפילו מעצמה כמו ארה"ב לא תתפקד ללא קיום קשריה עם מדינות כמו סין, יפן, הודו ומדינות שונות באירופה. אך בזמן שאף מדינה לא יכולה להצהיר על עצמה שהיא עצמאית מהתלות במדינות האחרות, קיימת בהחלט דרך להגיע להרגשת ביטחון וחיי פריחה ושגשוג, וזה בדיוק המקום בו אנו היהודים יכולים להצטיין.

מדינת ישראל כמודל לחיים טובים

לפני אלפי שנים, הוקמה האומה שלנו על בסיס העיקרון "ואהבת לרעך כמוך", כאשר התאחדנו "כאיש אחד בלב אחד" וקבענו תקדים היסטורי על ידי בניית חברה שהושתתה על ערבות הדדית. היום העולם זקוק לאותו מודל של ערבות הדדית אפילו יותר ממה שאנו היינו זקוקים לו אז, בימי אברהם, משה ובתי המקדש. היום, למרות העובדה שכל מדינה תלויה במדינה אחרת, המדינות השונות נלחמות אחת בשנייה מבלי להתחשב בהרס שייגרם להם כתגובה מהמאבק האנוכי, ואחת מהן צריכה להצליח כדי ששאר המדינות יקרסו כמו חפיסת קלפים. אין באפשרותן לפעול אחרת, כי אם הן לא יכולות לטפח אחריות הדדית, הן יטפחו רק איבה הדדית.

וכאן המקום שבו אנחנו, היהודים, צריכים להיכנס לתמונה. האנטישמיות הגוברת בעולם היא קללה שאנו יכולים להפוך ליתרון אם ננהג בתבונה. ככל שהעולם מאשים אותנו יותר בכך שאנו משתמשים בסולידריות היהודית בכדי לקדם אינטרסים אנוכיים של ישראל והיהודים בלבד, עלינו דווקא להבליט ולטפח את המודל העתיק של הערבות ההדדית שלנו, ולא להירתע מזה, אלא דרכו לשמש דוגמה לאחדות עבור כל העולם. אם נוותר על הטון המתנצל לטובת הסברה שאחדות היא הדרך בה כולנו צריכים לחיות, כל אומות העולם יכבדו אותנו.

יום העצמאות האמיתי

על אף גודלו המזערי, העניק העם היהודי לעולם מתנות רבות בתחומים רבים, אך יחס העולם כלפיו נותר שלילי. לעומת זאת כשהענקנו לעולם את הרעיון הנעלה של "ואהבת לרעך כמוך", כולם אימצו אותו, אך דווקא אנחנו נכשלנו ביישומו.

היכולת לחיות בחיבור ובהרמוניה היא המתנה שהעולם מצפה לקבל מאתנו, ולכן אנו חייבים ללמד את עצמנו פעם נוספת איך להשיג את המצב הזה ולשתף את העולם בחכמה עתיקה זו. כאשר נציג כלפי העולם איחוד כזה בינינו, נספק להם בדיוק את מה שהם דורשים מאיתנו מאות ואלפי שנים, אפילו בצורה לא מודעת. כי כאשר אנו מתאחדים, ולא בעתות מלחמה על מנת לגבור על האויב, אלא כדי לגבור על המחלוקות בינינו, אנו הופכים להיות "אור לגויים" – אות של תקווה לכך שהעולם יכול להיות מקום בטוח, מלא שמחה, בו כולם חיים בחיי שלום והדדיות.

היום שבו נגיע לזה, יהיה יום העצמאות האמיתי שלנו.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest