יום דין של עצמי

שאלה: מדוע נחשב, שעבירה כלפי אדם גרועה יותר מעבירה כלפי הבורא? האם יוצא מכך, שאדם לא יכול להסתדר עם הבורא אם הוא לא מסתדר עם הסובבים אותו?

תשובתי: אתה לא יכול לפנות לבורא אם יש אנשים בעולם שגרמת להם נזק. ניתן להשפיע לבורא רק דרך אנשים, לפי החוק "מאהבת הבריות לאהבת ה'".

הרי הבורא נסתר, וניתן לגלות אותו דרך נתינה לאנשים בלבד. לכן חכמת הקבלה נקראת "חכמת הנסתר". היא מלמדת אותנו איך לתת לאנשים בצורה אמיתית כדי לגלות מאחוריהם את הבורא. אם איננו יודעים זאת, אז לעולם לא נוכל להביא תועלת לאנשים על ידי הנתינה שלנו, ולכן גם לא נוכל להשפיע לבורא. ואז יוצא, שנסיים את החיים שלנו ללא כל תוצאה נכונה.

שאלה: נניח, שפגעתי בחבר ואני רוצה להשלים עימו. האם זה מספיק לבקש סליחה כמו שזה נהוג לפני יום הכיפורים?

תשובה: כמובן שזה לא מספיק אם אתה מבקש סליחה מהחבר רק בכדי "לנקות" את עצמך בפני הבורא ביום הכיפורים. לשם כך, אתה מוכן לתת לחבר כל מתנה, העיקר שבטוח יסלח לך ותוכל להצטדק בפני הבורא.

אולם, שיהיה לפחות כך, הרי מ"לא לשמה" באים ל"לשמה". להשלים עם החבר באמת – המשמעות של זה היא, להתחיל לאהוב אותו. כלומר לצמצם את הרצונות הפרטיים ולהיות מוכן באמת לעשות הכול למענו. זה תיקון הכוונה שבלב, כאשר לא נשאר שום חשבון לעצמי, כלומר לא חשוב מה יהיה איתי.

תיקון כזה, שנקרא השפעה אמיתית, נדרש מאיתנו, ורק חכמת הקבלה יכולה ללמד אותו.

ובכן, ניתן לומר שמהותו של יום הכיפורים הוא סיכום, בירור, כמה צמצומים אני יכול לבצע על עצמי בכדי לאחר היום הזה להתחיל לפעול בהשפעה ואהבה כלפי הזולת. ודרך האהבה לאנשים אשיג אהבה לבורא. יום הדין – הוא יום הדין על עצמי.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 438, 30.09.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לבקש סליחה על היגיעה שלא נתתי
גילוי הרע איננו סיבה להצטער
בקשת סליחה לקראת ראש השנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest