דף הבית / כלכלה / כסף / יוון – בוראת ההיסטוריה האירופית

יוון – בוראת ההיסטוריה האירופית

דעתו של מרק מזאוור, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת קולומביה: "על מנת להבין את עתידה של אירופה, חייבים לשים בצד את המעצמות הגדולות ולהסתכל טוב על מה שקורה ביוון, שהייתה במהלך 200 השנים האחרונות בחזית הקדמית של התפתחות אירופה.

בשנות 1820, כשיוון ניהלה מלחמת עצמאות עם טורקיה, היא הפכה לאחד הסמלים הראשונים לבריחה מהכלא האימפריאליסטי. במאה שלאחר מכן, השילוב בין דמוקרטיה חוקתית ולאומנות אתנית שהתגלמו ביוון התפשטו בכל אירופה, והדבר הביא לפירוק האימפריה העותומאנית, ההבסבורגית והרוסית.

יוון הייתה בשורות הראשונות של ההתנגדות לנאצים, כשהדפה את התקפתו של מוסוליני. יוון הייתה החזית של "המלחמה הקרה". היא שימשה כדוגמא לדמוקרטיזציה של שנות ה-80 וה-90. היה נדמה שהאיחוד האירופי ילכד את אירופה המפורקת לחלקים, יאחד את הפוטנציאל הדמוקרטי שלה ויהפוך את היבשה לכוח בזירה העולמית. אך זה לא קרה – ועכשיו יוון שוב ניצבת בשורות הראשונות של המאבק על העתיד".

התייחסותי: גישה כזאת היא לא בדיוק גישה של מדען. היא דומה יותר להשקפתו של מגיד עתידות, מישהו כמו האורקל מדלפי. אבל היום ברור לכולם שאם האיחוד האירופי לא יתגבר על הנטייה הטבעית של כל אחד לדאוג לעצמו, ולא יעשה את כל מה שרק אפשר כדי לשמור על האיחוד ולחזק אותו על ידי יצירת ממשלה אחידה מעל כל הניגודים הלאומיים והכלכליים – אז כל אירופה תפסיק להתקיים. רק החלטה סופית שאין דרך אחרת, תיתן לכל העולם דוגמא לאיחוד העתידי המלא ותוציא את האיחוד האירופי מהמשבר.
ידיעות קודמות בנושא:
אירופה זקוקה לרפורמה פוליטית
מפלצות מאיימות על אירופה
תלויים זה בזה, ושום דבר לא יעזור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest