דף הבית / אקטואליה / יהודי הוליווד חיים בסרט

יהודי הוליווד חיים בסרט

לאחר עשור של עיכובים ובעלות של כמעט 500 מיליון דולר נפתח לציבור הרחב "המוזיאון האקדמי לתולדות הקולנוע" בלוס אנג'לס, שיוקרנו בו סרטים קלאסיים ויוצגו בו תסריטים ותצלומים משחר הקולנוע.

אלא שההפתעה שהיממה רבים היא שאין במוזיאון אזכור לחלוצים שבנו את התעשייה ההוליוודית: היהודים. דוריס ברגר, האוצרת הבכירה של המוזיאון ובעצמה יהודייה, מסבירה שהמוצגים מכוונים לקולנוענים מגזעים שונים במטרה ליצור אווירה רב-תרבותית שתמשוך קהלים שונים.
ברור לכול שיהודי מזרח אירופה שהיגרו לאמריקה בנו ראשונים את הוליווד. עד שלהי המאה ה-19, אפילו ראשית המאה ה-20, מודרו היהודים מתחומי מקצוע שונים, מוסדות חינוך ומעגלי חברה. בתור מי שלא היה להם כלום מחד ונפתחה להם הזדמנות מאידך, היהודים לקחו בשתי ידיים ובהכרת תודה את אדמת הביצה הבלתי מעובדת של הקולנוע. המקום היה פנוי, אפשר היה בקלות רבה להיכנס אליו, לעבוד ולהצליח, והם נמשכו לשם כמו לכל מקום שאין בו הפרעות והגבלות. כך, בעזרת החוש העסקי המפותח, הפכו היהודים את תעשיית הסרטים לכר נוח לשגשוג.
סביר להניח שמאחורי הפילוסופיה הפלורליסטית המודרנית של האוצרת היהודייה עומד צורך פשוט לטשטש את העובדות האלו, להנמיך קומה ולהישאר מתחת לרדאר. האמת היא שאין בזה הפסד גדול, מפני שעם ישראל הברוך בכישוריו לא נועד לשעשע את העולם ולספק לו שעה וחצי של בריחה מהמציאות.
תפקיד העם היהודי הוא לרתום את כל המחשבה החריפה והלב החכם כדי לשטוח בפני החברה האנושית הסבר משביע רצון על טבע העולם. לתת לו כלים להתמצאות בחיים הקשים האלו, וידע להפוך את היוצרות על ידי התקשרות בחיבה לכל אדם. זו תורת האומה, אלו הדברים שנמצאים בשורשי העם, ואותם אנחנו מצווים לממש ולהנחיל לכולם. במילים אחרות, עד שעם ישראל לא יציג את השיטה שלו לתיקון העולם, כדאי לו לשקוט במקומו.
גם כך היהודים בארה"ב לא יכולים להרשות לעצמם להראות את הדברים כמות שהם ולהתרברב בתרומתם. שנאת היהודים גואה באמריקה ואין צורך להוסיף עליה שמן התבלטות. אם יש יהודים בעלי לב שרוצים לעשות קולנוע משובח, לזכות בהערכה ללא מצרים ובאהבה שאין בה שמץ חנופה, הם צריכים להיות חלוצים בהגשת הסיפור של האנושות: איפה אנחנו נמצאים היום, ולאן אנחנו מסוגלים להגיע אם נפעל לשינוי.
דרמה וקומדיה, צחוק ובכי, הם כלים שנוגעים ישירות ללב, כך שדרכם אפשר לתאר ברגישות ובחכמה את הקושי העצום שאנחנו נמצאים בו היום. בעזרתם אפשר להמחיש מצד אחד את כל אסונות הטבע המתרגשים עלינו, את כל הקרבות והמאבקים האכזריים הניטשים בינינו, בין אדם לאדם ובין עם לעם, ומצד שני לצייר בקווים בהירים את היכולות שלנו להתגבר בכוחות משותפים וליצור עולם אחר.
היהודים מסוגלים להיות חלוצים ביצירת תסריט חדש שישקף את הרע בכל כיעורו ויצייר את הטוב בשיא יופיו. הם יכולים להכתיב עלילה חדשה בלי צורך למחוק ולהרוס כלום, אלא רק להפך את המגמה על ידי הכוונת הקשרים בינינו, מקבלה לנתינה, משנאה לאהבה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest