דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / יהדות רוסיה: רוח חסרת פשרות

יהדות רוסיה: רוח חסרת פשרות

ויצמן נזכר בזיכרונותיו שתכונה בולטת של ההצבעה הייתה בקרב אלה שהתבטאו נגד אוגנדה, הרוב המכריע היו הנציגים מרוסיה. נציגי קישינב דחו פה אחד את תוכנית אוגנדה. הציונים המערביים היו המומים.

אני זוכר, איך לאחר ההצבעה הרצל אמר על יהודי רוסיה, שלאנשים האלה כרוך חבל סביב צווארם והם עוד מתעקשים!. לידו הופיעה אישה צעירה שתלשה מהקיר את מפת אוגנדה. היא קראה בזעם: "אדוני הנשיא, אתה בוגד!". הרצל הפנה עורף בחדות. (מתוך הספר "ארץ מתחת לרגליים" של פליקס קנדל) 

רוח חסרת פשרות תמיד הייתה אופיינית ליהודי רוסיה. אלה היו אנשים מחושלים על ידי ייסורים. בהיותם חיים בתנאים קשים של מרחב מוגבל, הם הבינו שבאוגנדה לא יהיה להם הרבה יותר טוב ושצריך לחזור לערכים האמיתיים. בנוסף לזה, באותם הזמנים יהודי רוסיה היו יותר דתיים מעכשיו. ואפילו אם הציונים בכנס באזל כבר לא היו תומכים גדולים של הדת, בכל זאת היה קיים בהם עדיין הבסיס הרוחני שהוקנה להם בבית אימא ואבא. הם כולם סיימו בתי ספר דתיים אלו ואחרים, ולכן לא תיארו לעצמם איך אפשר להתנתק לגמרי מהבסיס הדתי והאידיאולוגי.

לפיכך, הסיבה לדחייה של הקמת המדינה באוגנדה שימשו, ראשית, את הרוח של היהדות הרוסית, ושנית, את ההוראה מלמעלה. בכל זאת אנחנו צריכים להבין, שהעולם שלנו מתפתח לפי תוכנית מסוימת על ידי כוחות מסוימים, וכמובן שהחיים באוגנדה או באיזשהו מקום אחר היו עולים לנו בעוד כמה מאות שנים של יסורים גדולים. ללא ספק, שלארץ ישראל הביאה אותנו יד מלמעלה, כדי להראות עד כמה הארץ הזאת תואמת לאותו פוטנציאל פנימי שקיים בנו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "על החיים שלנו", 7.5.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest