דף הבית / המשבר ופתרונו / טובים שני מוחות מאחד

טובים שני מוחות מאחד

דעה: כאשר אנשים עובדים יחד במשך זמן רב, הם חייבים לקבל החלטות משותפות – לא להגיע לפשרה, אלא לפתח מבט משותף על הבעיה. פשרה זו החלטה ממוצעת, כלומר החלטה של אף אחד מהם. החלטה קבוצתית היא משותפת, זאת אומרת שהתקבלה על ידי כל אחד מהם.

במישור המעשי זו תכונה חשובה מאוד של ההחלטות המתקבלות במשותף, יחד עם זאת, הן מהוות החלטה אישית של כל אחד ולכן הוא יבצע אותן. לפיכך יש לעודד את הקבוצה לקבל החלטות חשובות ומהותיות לחיים יחד, תוך כדי דיון משותף.

אך האם החלטה קבוצתית יעילה תמיד? אולי עדיף שהחלטה תתקבל על ידי אדם אחד שהוא המנהיג, המנהל, ואז הוא ישכנע את הקבוצה בצדקתו?

מזה זמן רב, אנשים הכירו בכך שעדיף לקבל החלטה מורכבת ואחראית בקונסיליום (מועצת חכמים, אסיפת זקני העם, קבוצת מיקוד), פה אחד, בקונצנזוס. פעולה קבוצתית עולה גם כמותית וגם איכותית על פעולה של "אדם ממוצע", אך לעיתים יעילותה פחותה מפעולה של אדם היוצא מגדר הרגיל.

פעולות קבוצתיות הן יותר הרות סיכון מפעולות אישיות, מפני שכשאנשים מתחברים הם מחליטים לקחת סיכון, מכיוון שדיון קבוצתי על הבעיה יוצר אצל חברי הקבוצה תחושה של אחריות כללית וחוסר אחריות אישית, מה שגורם לקבלת החלטות גבוליות, רואה בסיכון דבר בעל ערך, היינו, המוכנות לקחת סיכון מעלה את המעמד ובזמן הדיון הקבוצתי חברי הקבוצה שואפים להראות שהם מוכנים לכך.

תכונה מיוחדת נוספת של ההחלטות הקבוצתיות, היא, בזמן הדיון הדעות אינן מתקרבות לעמק השווה, אלא הקיטוב ביניהן גדל.

לסגנון חשיבה של קבוצה ברמה גבוהה של אחדות פנימית ואוטונומיה ישנן התכונות המיוחדות הבאות:

• אשליה של אי-פגיעות.

• שאיפה לתת הסבר רציונלי להחלטה כיחידה האפשרית והנכונה.

• דעות קדומות על היריבים.

• לחץ גלוי על המיעוט.

• אשליה של אחדות דעות.

• הופעה של שומרי רוח מתחזים של הקבוצה, וכדומה.

מחקרים מראים, כי בקבוצות מן הסוג הזה עולה הגיבוש הפנימי והסיפוק העצמי של חבריהן, אך איכות ההחלטות הקבוצתיות יורדת, וההחלטות האישיות של חברי הקבוצה הן איכותיות יותר מההחלטות הקבוצתיות.

לעיתים יש לפנומן הזה מקום בקבוצות שפועלות במצבי משבר ולחץ, כאשר המצבים הללו מחייבים את החברים להתגבש היטב סביב מטרות הקבוצה ולהתבודד מהעולם החיצון.

תגובתי: כאשר קבוצה חפצה להתגבש כדי שהגיבוש שלה יהיה לטובת העולם כולו, לא יתכן שיתגלו בה תכונות שליליות.

ידיעות קודמות בנושא:
הקולקטיב תמיד חכם יותר
הפוטנציאל של השכל הקולקטיבי
השיטה הטובה ביותר לפתרון הבעיות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest