דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חשבון בדיוק הפוך

חשבון בדיוק הפוך

כשאנחנו חוקרים את הטבע, אנחנו חוקרים המון תופעות שמתרחשות מולנו ובתוכנו. כשאנחנו רוצים להביא אותן למכנה משותף, אנחנו רואים שכל סוג, כל חלק, דואג לקיומו העצמי. וככל שרמת ההתפתחות שלו גבוהה יותר, כך הוא דואג יותר. כך מהטבע הדומם נוצר הצומח, מהצומח נוצר החי, ומהטבע החי נוצר האדם.

מחכמת הקבלה אנחנו מבינים שזה לא קרה מעצמו, אלא באמצעות רשימות, "גֵנים התפתחותיים", שמתממשים ברצף, בזה אחר זה, במסגרות מודל נתון מראש.

וכל זה קיים בהשתוקקות להשגת הטוב. התוכנית שהוטבעה בכל האלמנטים של הטבע, מציבה בפניהם בעיה אחת: מה לעשות כדי שיהיה לי טוב? בין אם מדובר על הכרת הרע, ההתקדמות ההכרתית לטוב, הכוח, הקצב, הקשר, הרגש, השכל. כל אחד, בהתאם לפוטנציאל שלו, משתוקק לטוב ומתרחק מהרע. כזה הוא הטבע שלנו.

בדרגות הדומם, הצומח והחי, הטבע הזה מצטייר כ"רחוב חד-סטרי" שמעורר אותנו לפעול ישירות לטובת עצמנו. לעומת זאת, בדרגת המדבר ישנה עוד פעולה מיוחדת. האדם מסוגל להרגיש את הזולת, ולכן הוא מוכן לתת ולהשפיע לזולת משהו, בתמורה לתענוג והתועלת העצמית שיצמחו מכך. לנו יש כל מיני שיטות לניצול הזולת, שאינן קיימות במדרגות נמוכות יותר.

בדרגות הדומם (ד), הצומח (צ), והחי (ח) ישנה קבלה פשוטה. ואילו האדם יכול גם לבצע השפעה לזולת, כדי להפיק ממנה תועלת לעצמו. יחד עם זאת, הפנייה לזולת בסופו של דבר צריכה להביא לו תועלת רבה יותר מהקבלה הרגילה, או שהוא פשוט אינו מסוגל לקבל משהו באופן ישיר. כך או אחרת, בשני המקרים הוא פועל למען עצמו.

בעיקרון, הקבלה הישירה היא שיטה פרימיטיבית עבור האדם. כשהילד גדֵל, הוא מקבל חינוך: אנחנו מלמדים אותו לפעול בהדדיות עם העולם, וככלל, אנחנו בעצם מחנכים אותו כיצד לנצל את הזולת למען תועלתו האישית, מבלי להינזק מכך. זהו החינוך האנושי. וזה טוב אם הוא יהיה בצורה כזאת: עדיף כבר לקחת את הזולת בחשבון. הרי לעיתים אנחנו נוטים סתם לקחת, להשתלט, לגנוב ללא תמורה.

כזה הוא העולם שלנו, ולכן אנחנו תופסים רק את מה שאנחנו מקבלים לתוכנו. הרצון שלנו מוגבל ומביא אותנו, בסופו של דבר, לריקנות ולייאוש.

אך קיימת גם אפשרות הפוכה – השפעה: ממני למעלה (לזולת), וגם ממני למטה (אליי) ואחר כך למעלה (לזולת). במקרה הראשון אני משפיע על מנת להשפיע (בינה, חפץ חסד), ובמקרה השני, מקבל על מנת להשפיע (דרגת האהבה). אלה חשבונות בדיוק הפוכים, והם קיימים רק באדם.

אם כך, יש לנו שתי אפשרויות: קבלה בעזרת ההשפעה או השפעה בעזרת הקבלה.

מתוך שיעור על עקרונות החינוך הגלובלי, 23.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להשפיע על מנת להשפיע – הניקוי הראשוני
תספק את ההכרחיות, תתחיל לעסוק בנשמה
רחוב עם תנועה חד סטרית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest