דף הבית / אקטואליה / חרם על ישראל: הסיבה והפתרון לתופעה

חרם על ישראל: הסיבה והפתרון לתופעה

בחודשים האחרונים אנחנו מרגישים לחץ עצום ומתקפות בלתי פוסקות ממקורות שונים בעולם, אשר רוצים להשמיד את מדינת ישראל – לא על ידי טנקים או לוחמה גרעינית, אלא דרך שלילת התוקף החוקי (דה-לגיטימציה) להמשך קיומה של מדינת ישראל.

בין עשרות הארגונים, הגוף המרכזי שפועל נמרצות כדי להציג אותנו כמדינת אפרטהייד הוא ארגון BDS, שמטרתו להביא לחרם עולמי על ישראל, הכולל חרם כלכלי, אקדמי ותרבותי. בשבועות האחרונים נרשמו לארגונים אלה שורה של "הצלחות" בהשחרת שמה של ישראל, ביניהן: איום פיפ"א להשעיית ישראל מהכדורגל העולמי, החרם התרבותי בראשו עומד סולן להקת "פינק פלויד", הזמר רוג'ר ווטרס, שהחתים ברשימת הנאצה למעלה מ-700 אומנים, חרם איגוד הסטודנטים בבריטניה, החרם של חברת אורנג', אמברגו על ייצוא נשקים לישראל מצד בריטניה וצרפת, והיד עוד נטויה…

מה מקור השנאה?

השנאה כלפי היהודים אינה רציונלית. למרות התרומה שלנו לאנושות בכל תחומי החיים – למדע, לאקדמיה, לרפואה, להייטק ועוד – ולמרות המאמצים הבלתי נתפסים להעניק יחס הומני לערביי ישראל ולפלסטינים, העולם מפנה כלפינו אצבע מאשימה, מטיל עלינו את האחריות לכל הרוע שבעולם ומרגיש דחף להחרים אותנו. מפתיע לגלות שגם מדינות שאין להן קשר ישיר לעם היהודי, כמו דרום קוריאה למשל, מגלות יחס עגום כלפינו.

האנושות קשורה במערכת קשר אחת, כשבתוך המערכת הזו ישראל היא החלק הפנימי ביותר. עם ישראל הוא עולם קטן המשקף בתוכו את האנושות כולה. על פי מקורות העם היהודי, מבנה המערכת האנושית הוא כזה שישראל אחראית על כל מה שקורה בעולם, לטוב ולרע.

הייעוד של עם ישראל הוא להוות דוגמה לאנושות ליחסים מתוקנים של אהבת הזולת ולקשר הדדי חיובי, הטבועים בשורשו. מכאן נובעת השנאה כלפי היהודים – בכל האשמה, רדיפה, דחייה, בכל ביטוי זעם ואיום העולם קורא לישראל: "עליכם לממש את תפקידכם, עליכם לתת דוגמה של חיבור ושל אהבה בין אנשים ולהוביל את כולנו אל האושר".

מה האנטישמיים מנסים לומר?

הנרי פורד, אידאולוג אנטישמי, סבר שאם היהודים היו מתחברים לביצוע תפקידם, היה העולם כולו מתברך: "לחברה יש טענה גדולה כנגד היהודים, עליהם להפסיק לנצל את העולם… ולהתחיל לממש את הנבואה העתיקה, כי דרכה יבורכו כל האומות". כמוהו גם אנטישמיים אחרים כתבו מתוך תחושת שנאה, זעם פנימי וחוסר אונים, ולמעשה תיארו את הרגשתם מתוקף היותם תלויים ביהודים.

האנטישמיות אינה תוצאה של הסברה ישראלית לקויה או לובי יהודי שאינו עושה את מלאכתו נאמנה. היא גם לא נובעת מקנאה בנו, כפי שרבים בישראל חושבים, או בשל המצב ב"שטחים". האנטישמיות קיימת כי איננו ממלאים את תפקידנו בהתאם לרמת ההתפתחות העולמית.

השורש לכל בעיות העולם כיום הוא יחסים לקויים בכל רמות הקשר בין בני האדם. למרות התפתחות המדע והטכנולוגיה ולמרות כל השפע שיש בעולם, יחסי האנוש סובלים מתחלואים רבים: החברה רוויה ניכור, בדידות, דיכאון וייאוש, התא המשפחתי מתפרק ושכבות רבות באוכלוסיה סובלות מעוני וממחלות. הפתרון לכל אלה טמון בתיקון חברתי, ביצירת קִרבה, בקשר שיעניק סיפוק והרגשה טובה, אך הטכניקה לחיבור חסרה.

המפתח בידיים שלנו

שיטת החיבור אשר בכוחה לחלץ את העולם ממשבר גלובלי, טמונה ביסוד עם ישראל. בזכות החיבור זכינו להפוך לעם, אלא שברבות הימים הקשר נזנח וניתק… רק כאשר נחדש את אותה הקִרבה בינינו ונִחְיה על פי הקשרים הנכונים כאן, במדינת ישראל, נוכל לשמש דוגמה לעמי העולם ולהעביר להם את השיטה. אז יבוא השקט אל מחוזותינו. כרגע אנחנו חוסמים את האפשרות של השפעת הכוח החיובי לעלות מעל לכל הניגודים, ולרפא את העולם מתחלואיו.

שעון החול אוזל. אין לנו יותר לגיטימציה להסתתר מאחורי האשמות הדדיות. זה הזמן שלנו להפסיק להילחם זה בזה, להתמקד ביצירת קשרים חיוביים של דאגה וערבות הדדית ולהיקשר בתחושת שייכות לאותה משימה. הנוסחה פשוטה: פילוג וקשרי שנאה חוסמים את מעבר השפע, חיבור ואהבה פותחים אותו. תהא מדיניות הפנים והחוץ אשר תהא, אין ביכולתה להיטיב את תמונת המציאות העגומה הנוכחית.

מה לעשות כדי להביא לאיחוד העם?

התקבצנו על אדמת ארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות וחיים בסכנת הכחדה, כדי לממש כאן חברת מופת שמושתתת על יסודות האהבה. ישראל היא ה"מעבדה" שבה עלינו לגלות את התרופה הישנה-חדשה לשבר הכלל-אנושי, את שיטת החיבור המקורית שפיתחו אבותינו. כל האמצעים, הידע והתנאים להצליח ליישם חיבור נמצאים בידנו, עלינו לעשות זאת כאן ועכשיו.

אם נתחיל להנהיג בתוכנו את אהבת הזולת ונבנה חברה שבה כולם דואגים זה לזה, נשגשג ונשפיע על העולם כולו. וכמידת תיקון היחסים בתוכנו, יתמלא העולם אהדה כלפינו וישתנה בתכלית.

מצב העולם, מצבה של מדינת ישראל ומצבה של יהדות התפוצות מעידים כי הגיעה השעה לממש את תפקידנו. המציאות היום מורכבת מתמיד: אנחנו חיים בתלות הדדית, אך איננו חיים טוב במצב הזה. אם ברצוננו לשפר את מעמדה של מדינת ישראל בעולם ואת מצבה הביטחוני, עלינו להגדיר מהלך לאומי בעל חשיבות עליונה לאיחוד העם.

מהלך כזה דורש עבודה יומיומית על בניית קשרים טובים בחברה הישראלית: בגני ילדים, בבתי ספר, במקומות עבודה, במרכזי תרבות ועוד. כמו כן, המדיה והתקשורת יעודדו יצירת תכנים שיקדמו חיבור ובניית קשר הדדי חיובי בין אנשים, ויתקיימו פעילויות חיבור מגוונות בכל יישוב בארץ על בסיס קבוע. רק כך נצליח להגיע לאיחוד העם.

וכשאנחנו נהיה מאוחדים, החיים יהיו בטוחים, כאן ובעולם כולו. החיבור בישראל ייצור אדוות שישקיטו את גלי הטרור שמאיימים על העולם, ויפוררו את המחיצות המפרידות בין בני האדם ובין אומות העולם. האיחוד הפנימי של עם ישראל יביא שלום אמיתי לעולם וילכד את כל בני האדם למשפחה אחת.

טיעונים

"השנאה שהובילה לחרם נובעת מהיחס של הישראלים לערבים בזמן המלחמה".

השנאה לא התחילה היום, היא בת אלפיים שנה. עוד לפני קום המדינה, בזמן הפוגרומים ברוסיה או עלילות דם שהופצו לשווא, תלו את האשמה ביהודים שברחבי העולם. לקשור את האנטישמיות העולמית ליחס כזה או אחר לאזרחים בשעת מלחמה זו ראייה צרה מאוד. הסתכלות רחבה משמעה להבין שמקור השנאה הוא האהבה שאנחנו לא מספקים.

"עלינו להתאגד ולצאת בתעמולה כנגד הקמים עלינו. ממש כמו שהקפאנו את ההחלטה של פיפ"א…".

גם אם נתאגד כולנו מכל צדדי המפה הפוליטית, ונצא לפעול יחד לעצירת החרם, נשיג רק תוצאה זמנית. האנטישמיות נעשית לגיטימית בעולם, ויותר ויותר ארגונים, חברות ומדינות רוכבות על הגל הזה. השנאה מתגברת והחרם הבא עלול להגיע לממדים של צונאמי שלא נוכל לעמוד בפניו.

"בואו נשב יחד עם כל הארגונים הללו וננסה להגיע למשא ומתן".

הארגונים הללו לא מעוניינים בשלום, הם רוצים למחוק אותנו ממפת העולם, ובאופן בלתי רציונלי הם זוכים לתמיכה גורפת ברחבי העולם.

"חרם?! זו תופעה חולפת… ישראל מדינה קטנה עם תדמית חזקה!".

ישראל היא מדינה קטנה עם משאבי טבע מצומצמים ועם הון אנושי וטכנולוגי משמעותיים. שגשוגה הכלכלי של ישראל, כמו גם חוסנה החברתי ועתידה הביטחוני, תלוי בקשריה עם מדינות אחרות.

מחקרים מוכיחים כי לתדמיתה של המדינה יש השפעה מובהקת על כלכלתה, לכן אחת המטרות העיקריות של קמפיין הדה-לגיטימציה המנוהל על ידי ה-BDS היא ליצור לישראל תדמית שלילית של מדינה בעלת קונפליקט מתמשך הפוגעת בזכויות אדם, בדומה לתדמיתה של דרום אפריקה בשנות האפרטהייד, וזאת על מנת לפגוע בכלכלת ישראל בעקיפין.

די ברור שמאחורי הקלעים מתבשלת הסכמה רחבה להתאחד נגד ישראל ולנדות אותה מהשוק העולמי, מהתרבות, מהספורט, ומקשרי הביטחון והכלכלה. במקרה שהתוכנית הזו תצא לפועל, לא רק שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להיטהר מהדימוי שידבק בישראל, אלא שאנחנו עלולים למצוא את עצמנו מבודדים ללא יכולת הישרדות, ממש כמו בסיפור מצדה.

 

 

 

 

 

One comment

  1. תבדקו בבקשה את הידיעה על דרום קוראה.הרב משתמש בה כדודמא ליחס שלילי לישראל.לפי כתבה שהופיעה בעיתון ההפך הוא הנכון.הם מ
    עריצים אותנו.באים לארץ ללמוד יהדות.לומדים
    ומלמדים תלמוד בארצם.תבדקו בבקשה!!!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest