דף הבית / משבר עולמי / חלוקה צודקת – אף אחד לא מקבל כלום

חלוקה צודקת – אף אחד לא מקבל כלום

שאלה: האנשים לא יכולים להסכים מה זאת חלוקה צודקת, לכל אחד יש "צדק" משלו. אז איך אפשר לקבוע אותו?

תשובתי: באמת, איך אפשר להבין מהי חלוקה צודקת, כאשר אחד זקוק לקילוגרם אחד של לחם ביום והאחר זקוק לחמישה קילוגרם? זה תלוי בהרגלים של האדם ובתכונותיו המולדות. ישנם אנשים מהירים וחכמים, שיכולים להרוויח בשעתיים סכום שאדם אחר אינו מסוגל להרוויח בשבוע. לאחד יש כישורים כל כך טובים, שהוא רוכש מקצוע נפלא ומרוויח הרבה, ואילו האחר נשאר פועל פשוט. על כל צעד אנחנו רואים הבדלים מהסוג הזה, כי אנחנו הרי שונים לפי טבענו ולכן זאת שאלה גדולה, מה נחשב לחלוקה צודקת?

אם היינו יכולים לסרוק את האדם ולהרכיב את המפה המלאה והמדויקת שלו, לראות לאיזה מילוי הוא זקוק, ולפי זה למלא כל אחד, אם היה לנו כזה מכשיר וכאלה יכולות, מה היה יכול להיות טוב יותר! ואז היינו בטוחים שאנחנו ממלאים אותן בשווה, אפילו אם לא באופן מלא, אלא ב-50-80%, אבל את כולם באופן זהה.

אבל אין לנו אפשרות כזאת! משמע, שלאחד אנחנו נותנים יותר מאשר לאחר, אך על סמך איזה בסיס? מפני שהוא הרוויח יותר? אך הרי הוא נברא עם הכישרונות הללו מהטבע! אנחנו לא רואים ולא מרגישים את חוסר הצדק הזה.

אם אנחנו מדברים על שוויון, אנחנו מתכוונים לתנאים חיצוניים שווים לכולם. אבל אין זה נכון! אם כן, לא ניתן לקבוע שוויון וצדק חברתי. צדק חברתי ושוויון יכולים להיות יחסיים בלבד. אך כדי להעריך את היחס הזה, אני צריך להימצא בגמר התיקון, כשאני נכלל בכולם ויודע את השאיפות של כל נפש ונפש, כמו את שלי עצמי.

ואז אוכל לראות לפניי את כל הנשמות, בכל הזמנים ובכל המצבים, ולתת מילוי לכל אחד באותה הצורה המיוחדת שהוא זקוק ברגע הנתון. כלומר לפני רגע קיבלת דבר אחד, וברגע הבא – דבר אחר, וכך גם כל האחרים. בתוך המערכת הזאת הכול משתנה כל הזמן, כמו בתוך סיר רותח. האם ניתן בכלל להגיע כאן לאיזושהי חלוקה צודקת?

אבל תראו מה עושה הבורא! הוא קודם כל סגר את הברז ואמר: "אף אחד מכם לא יקבל שום דבר! אתם רוצים? אני אתן לכם קצת, רק כדי לחיות ולא למות. ואת כל השאר תקבלו רק בתנאי שתתחילו לאהוב זה את זה. כלומר, קודם כל, אתם צריכים לנטרל את ההבדלים שאני בראתי בכם".

"על כל פשעים תכסה אהבה", ואז לא יהיה כל הבדל בינינו. אם אני אוהב את האחרים, בכלל לא מדאיג אותי שהם מקבלים במקומי. שיתמלאו עד אין-סוף, זה לא מפריע לי ואני לא מצטער על כך! אינני בודק עכשיו כמה יש לכל אחד, ואינני מגיע אליהם עם קנה מידה אגואיסטי, עם קנאה ושנאה.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 07.09.2011
ידיעות קודמות בנושא:
צריך ללמוד איך לחלק
האם שונים יכולים להפוך לשווים?
איך נהפוך לשווים, אם אנחנו שונים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest